Kiedyś wyszydzany, dziś uwielbiany. Hyundai – “brzydkie kaczątko” motoryzacji

Hyundai – kiedyś wyszydzany, dziś skutecznie “podgryza” pozycje największych gigantów świata motoryzacji. Minęły już czasy, kiedy koreański producent był postrzegany jako “brzydkie kaczątko” branży. Współczesne modele marki są nie tylko niezwykle zaawansowane, ale i atrakcyjne, nawet w opinii klientów z Europy, którzy są najbardziej wybredni pod względem designu.
Kiedyś wyszydzany, dziś uwielbiany. Hyundai – “brzydkie kaczątko” motoryzacji

Hyundai: historia marki

W 1947 roku Chung Ju-Young założył przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction działające w branży budowlanej. 20 lat później, już jako Hyundai Group, firma wyodrębniła spółkę Hyundai Motor Company zajmującą się produkcją samochodów.

Aby firma mogła zaistnieć na niezwykle konkurencyjnym rynku, konieczne było zawarcie silnego partnerstwa biznesowego. W 1969 roku Hyundai podpisał umowę z Fordem. Pierwszy samochód sygnowany koreańską marką to model Cortina, który był niczym innym, jak Fordem z innym logo. Owocna współpraca obu firm trwała aż do roku 1985, jednak Hyundai wiedział, że jeżeli chce się liczyć na wymagającym rynku, musi produkować własne modele.

W 1974 roku podczas 55. targów motoryzacyjnych w Turynie, światło dzienne ujrzał Hyundai Pony – pierwszy samochód, opracowany od podstaw przez koreańskie przedsiębiorstwo. Jak się okazało, auto cieszyło się dużym zainteresowaniem. Wkrótce zapadła decyzja o produkcji kolejnych modeli.

W 1982 roku, do sprzedaży trafiła druga generacja Hyundaia Pony. Dwa lata później, przedsiębiorstwo poczyniło znaczną inwestycję – w Ulsan powstała największa w tamtym czasie fabryka samochodów. Moce przerobowe pozwalały na produkcję 1,5 mln egzemplarzy aut rocznie. W 1986 roku, producent wkroczył na niezwykle wymagający rynek – w USA zadebiutował model Excel.

Pierwsze europejskie przedstawicielstwa marki powstały w 1978 roku – w Holandii i w Belgii. Prawdziwy rozkwit Hyundaia na Starym Kontynencie przypada na lata 80. i 90. W 1995 roku, firma sprzedała w Europie prawie 200 tys. samochodów. 

W 1999 roku, firma przejęła największego konkurenta z lokalnego rynku, jakim w tamtym czasie była marka KIA. W ten sposob, powstał nowy koncern – Hyundai-KIA Automotive Group. Rok później, przedsiębiorstwo nawiązało współpracę z koncernem DaimlerChrysler, który nabył 10 proc. udziałów w firmie. Współpraca przetrwała do 2004 roku. 

Hyundai Polska, a dokładnie – Hyundai Motor Poland, funkcjonuje od 1993 roku.

Hyundai: popularne modele

Modelem, który rozsławił koreańską firmę w Polsce, jest Hyundai Pony drugiej generacji. Na tle innych aut, które wówczas dominowały na naszym rodzimym rynku, samochód odznaczał się nowoczesną stylistyką nadwozia i wnętrza, przestronną kabiną, bogatym wyposażeniem i trwałą konstrukcją. 

W 2019 roku, na rynku polskim zarejestrowano 24 543 nowe auta koreańskiej marki. Polacy ufają samochodom Hyundai, ale wybór producenta, który jeszcze nie tak dawno temu był dość egzotyczną marką, nie jest już podyktowany wyłącznie rozsądkiem. Auta sygnowane przez Hyundaia coraz częściej wzbudzają emocje. 

Obecne portfolio polskiego oddziału firmy obejmuje auta miejskie, rodzinne, SUV-y i crossovery. Na ofertę modelową składają się następujące samochody:

Hyundai i10 – miejski samochód, reprezentujący segment A,

Hyundai i20 – nieco większa propozycja z segmentu B,

Hyundai i30 – kompakt oferowany jako 5-drzwiowy hatchback, fastback (dynamiczna linia 5-drzwiowego nadwozia, przypominająca coupe) lub kombi,

Hyundai i30 N – pierwszy hothatch (sportowy hatchback) w ofercie Hyundaia, dysponujący mocą aż 250 KM,

Hyundai Elantra – drugi kompakt w ofercie koreańskiego producenta,

Hyundai IONIQ – nowoczesny przedstawiciel segmentu C, oferowany jako hybryda, hybryda plug-in i jako samochód elektryczny,

Hyundai KONA – kompaktowy crossover w wersji benzynowej, hybrydowej (dostępny także jako hybryda plug-in) i elektrycznej,

Hyundai Tucson – kompaktowy SUV,

Hyundai Santa Fe – SUV klasy średniej

Hyundai NEXO – crossover z napędem wodorowym.

Wśród używanych aut koreańskiego producenta, największym powodzeniem cieszy się Hyundai ix35 – kompaktowy SUV, charakteryzujący się nowoczesną stylistyką. Rynkowy debiut tego modelu przypada na rok 2009, mimo to, niebanalne nadwozie wciąż przyciąga uwagę innych użytkowników dróg i przechodniów.

Ile kosztuje Hyundai?

Nowy Hyundai jest znacząco tańszy od BMW czy Audi, ale koreański producent nie gra w segmencie premium. Poziom cenowy samochodów z literą H na grillu jest zbliżony do tego, jaki prezentuje Skoda, Ford i inni producenci spoza kręgu marek uznawanych za luksusowe.

Podstawowy wariant modelu i10 można kupić za ok. 37 tys. zł. Nieco większy i20 kosztuje minimum 42 tys. zł, a kompaktowy i30 – 60 tys. zł. Cennik modelu IONIQ otwiera model hybrydowy, kwotą ok. 105 tys. zł. Cennik flagowego modelu Santa Fe otwiera kwota ok. 155 tys. zł.

Nowy Hyundai

Hyundai to propozycja dla osób, które nad prestiż marki przedkładają niezawodność i nowoczesne rozwiązania. Pod względem stosunku ceny do jakości, to jedna z najlepszych propozycji na rynku. Nie znaczy to jednak, że koreańskie samochody kupuje się wyłącznie rozsądkiem. Niebanalna stylistyka sprawia, że Hyundai jest idealnym wyborem dla osób, które nie lubią zachowawczej linii. Wraz z wprowadzeniem serii N, koreańska marka stała się też propozycją dla kierowców, którym zależy na sportowych wrażeniach z jazdy.

Więcej:motoryzacja