Pulsujące rurki cieplne (PHP) zbudowane z aluminium i chłodziwa, to innowacyjne rozwiązanie, które skutecznie radzi sobie z przegrzewaniem się akumulatorów podczas ultraszybkiego ładowania. System ten jest w stanie odprowadzać ciepło z ogniw, zapewniając stabilną temperaturę przez cały czas ładowania.
Czytaj też: Pożary EV pod kontrolą. Innowacyjne rozwiązanie przetrwało test w ekstremalnej temperaturze
W odróżnieniu od tradycyjnych metod chłodzenia, jak wentylatory czy chłodzenie cieczą, PHP wykorzystują wibracje i cyrkulację chłodziwa do szybszego rozprzestrzeniania ciepła. Dzięki temu proces ładowania staje się znacznie bardziej efektywny, nawet w warunkach ekstremalnego przegrzewania.
Akumulatory EV będą bezpieczniejsze – wystarczy nowy system chłodzenia
Nowy system wyróżnia się ultracienkimi rurami – mają one tylko 0,8 mm grubości, co pozwala na ich łatwiejszy montaż w pojazdach. Według ekspertów, PHP oferują ponad 10-krotnie wyższą zdolność do przewodzenia ciepła w porównaniu do tradycyjnych materiałów, co sprawia, że stają się one niezwykle skuteczne w eliminowaniu ryzyka przegrzania akumulatorów w czasie ultraszybkiego ładowania.
Czytaj też: Druga młodość używanych elektryków. Nowa technologia odmieni rynek aut EV
Technologia PHP jest również niezwykle odporna na zmiany grawitacyjne, co sprawia, że jej efektywność nie spada w wyniku ruchu pojazdu. Jest to istotne w kontekście wymagających warunków, jak te, które mogą występować w trakcie szybkiej jazdy.
Nowa technologia ma kluczowe znaczenie dla przyszłości elektromobilności. Zastosowanie PHP zmniejsza ryzyko przegrzania akumulatorów, co jest jednym z największych wyzwań w branży EV. Hyundai Mobis zapowiada, że innowacyjne podejście pomoże nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo, ale również przyspieszyć proces ładowania, co jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na szeroką adopcję elektryków.
Zwykle akumulatory są budowane poprzez dodanie systemów zarządzania akumulatorem (BMS), wentylatorów chłodzących i różnych urządzeń elektronicznych do wielu modułów akumulatorowych (BMA). BMA, które bezpośrednio generują energię elektryczną, są komponentami modułowymi z wieloma ogniwami ułożonymi jeden na drugim, a optymalizacja struktury chłodzącej w celu zapobiegania przegrzaniu ogniw akumulatora ma kluczowe znaczenie. Hyundai Mobis pomyślnie umieścił PHP między każdym ogniwem akumulatora. Szybko przeniosły ciepło wytworzone w każdym ogniwie do bloków chłodzących, stabilnie kontrolując tym samym temperaturę wewnętrzną na poziomie modułu.
Koreańczycy planują wykorzystanie procesu formowania do produkcji PHP, co pozwoli na masową produkcję komponentów. Dzięki tej metodzie, możliwa będzie dalsza optymalizacja procesu produkcji, co powinno wpłynąć na dalsze obniżenie kosztów oraz zwiększenie dostępności tej technologii na rynku.
Firma podkreśla, że PHP to tylko jedno z wielu innowacyjnych rozwiązań, które rozwija w ramach szeroko zakrojonego projektu wspierającego rozwój elektromobilności. Kolejnym krokiem w rozwoju będzie integracja tej technologii z innymi systemami zarządzania energią w pojazdach elektrycznych.