Skąd ten niespodziewany optymizm? Wszystko za sprawą doniesień ze strony inżynierów z ośrodka testowego Hyperloop w Europie. Jak wynika z przekazanych informacji, dobiegły końca bardzo istotne próby. Za ich sprawą odbyła się najdłuższa w historii podróż tej futurystycznej kapsuły próżniowej.
Czytaj też: Innowacyjny akumulator SOLiTHOR przełamuje bariery. 1000 cykli ładowania bez utraty wydajności!
Gdybyście jakimś cudem nie kojarzyli tej koncepcji, to warto ją pokrótce przedstawić. W tunelu, wewnątrz którego panuje ciśnienie o wartości 1/100 atmosferycznego, miałyby poruszać się kapsuły wypełnione pasażerami. Tym sposobem ludzie mogliby przemieszczać się z prędkością ponad 1000 kilometrów na godzinę. Takie podejście miałoby zapewniać szybki transport – porównywalny do lotniczego – jednocześnie będąc wolnym od typowych jego ograniczeń.
Ostatnie doniesienia w tej sprawie są związane z eksperymentami zorganizowanymi przez naukowców z Politechniki Federalnej w Zurychu. Prowadzony tym projekt LIMITLESS składa się z modelu Hyperloop w skali 1:12. Tym sposobem zastosowana rura ma 40 centymetrów średnicy, a cały tor – obwód wynoszący 125,6 metrów. Inżynierowie przeprowadzili 82 testy przy ciśnieniu wynoszącym 50 milibarów. W czasie najdłuższego testu kapsuła pokonała dystans 11,8 kilometra. Z kolei to rekordowo szybkie wiązało się z przyspieszeniem do wartości 40,7 km/h.
Jak na razie trudno jest stwierdzić, czy Hyperloop może stać się przyszłością transportu. Sama koncepcja jest jednak wyjątkowo interesująca
Uzyskane rezultaty z pewnością mogą nastrajać pozytywnie. Zdaniem samych zainteresowanych zgromadzone wnioski powinny mieć przełożenie na przyszłość branży transportu dużych prędkości. Oczywiście mówimy o realizacji niskoskalowej koncepcij, ale bez wątpienia najważniejszy pozostaje sam potencjał. Tym bardziej, że technologia Hyperloop świetnie mogłaby się wpisywać w idee związane z ekologią transportu przyszłości.
Czytaj też: Rewolucja w sterowaniu rowerem! Campagnolo wprowadza manetkę przyszłości
Jeśli chodzi o przebieg eksperymentów, to należy mieć na uwadze fakt, iż kapsuła działała w sposób autonomiczny. Do uzyskania napędu wykorzystywała pokładowe zasilanie, a zorganizowane testy miały na celu między innymi ocenę opisywanej technologii z punktu widzenia zużycia energii, występującego ciągu i kontroli w różnych fazach prędkości. Gdyby ostatnie próby zostały przeprowadzone na pełną skalę, to mówilibyśmy o pokonaniu odległości wynoszącej 141,6 kilometrów i osiągnięciu maksymalnej prędkości rzędu 488,2 km/h. Imponujący wynik, choć wciąż nieco słabszy od osiągniętego niedawno przez Chińczyków, którzy ogłosili uzyskanie prędkości wynoszącej 623 km/h.