Kiedy ekologia wkracza do świata rowerów. Takich kół w gravelach jeszcze nie było

Świat gravelów robi kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju dzięki innowacyjnej technologii opracowanej przez firmę Hunt. Nowe koła rowerowe Hunt H_Cyclo są pierwszymi na rynku, które wykorzystują w pełni recyklingowalny materiał karbonowy.
Koła Hunt H_Cyclo zrewolucjonizują nie tylko gravele /Fot. Hunt

Koła Hunt H_Cyclo zrewolucjonizują nie tylko gravele /Fot. Hunt

Hunt H_Cyclo to najnowsza propozycja dla miłośników rowerów gravelowych, która wprowadza znaczące innowacje w dziedzinie zastosowanych materiałów. Kluczowym atutem nowych kół jest ich wykonanie z w pełni recyklingowalnego włókna węglowego, co stanowi przełom w produkcji komponentów rowerowych.

Czytaj też: Schwalbe pożycza technologię opon ze świata motoryzacji i zapowiada rewolucję w kolarstwie górskim

W porównaniu do tradycyjnych technologii, które często wymagają złożonych procesów recyklingu i mogą generować odpady, Hunt H_Cyclo oferuje rozwiązanie, które pozwala na całkowite przetworzenie materiału po zakończeniu jego użytkowania. Sekret tkwi w zastosowaniu unikalnej żywicy, którą można chemicznie rozłożyć i oddzielić od włókien węglowych. Następnie zarówno zużyty węgiel, jak i żywica mogą zostać ponownie przetworzone w nowe produkty.

Nadjeżdżają gravele z innowacyjnymi kołami

Hunt wie, co robi, gdyż jest to firma z długoletnim doświadczeniem w produkcji komponentów rowerowych, a już wiosną tego roku wyrażał chęć zbudowania bardziej przyjaznych dla środowiska kół poprzez model Hunt Sustain. Tam dodano 10 proc. materiału pochodzącego z recyklingu włókna węglowego, 75 proc. materiału z recyklingu stopu metali lekkich i stworzono koła bez szkodliwych, estetycznych powłok na szprychy i nyple. Teraz z H_Cyclo, producent idzie krok dalej.

Czytaj też: Nowe gravele BMC URS czerpią inspirację z innego segmentu, aby uzyskać “prawie nieograniczony zasięg”

Technologia włókna węglowego z recyklingu opiera się na nowej żywicy epoksydowej termoutwardzalnej opracowanej przez tajwańską firmę kompozytową Swancor, która została stworzona z myślą o uczynieniu turbin wiatrowych przyjaźniejszymi dla środowiska. Sekret żywicy EzCiclo polega na tym, że można ją chemicznie rozłożyć dzięki roztworowi CleaVER na części składowe, a jednak nadal zachowuje się tak samo, jak konwencjonalna dwuczęściowa żywica niepodlegająca recyklingowi.

Nowe koła z materiału z włókna węglowego z recyklingu na razie tylko dla graveli, ale to się zmieni. Tutaj porównanie nowych modeli /Fot. Hunt

Podczas recyklingu, sama obręcz jest cięta na mniejsze kawałki i może trafić do innych produktów niż koła Hunt, np. podeszw butów. Ale oligomery o krótszym łańcuchu (w przeciwieństwie do polimerów o dłuższym łańcuchu), które powstają w procesie rozkładu żywicy, nadają się idealnie, by trafić z powrotem do następnej generacji żywic EzCiclo, z których będą wykonane kolejne koła H_Cyclo firmy Hunt. Co warto zaznaczyć, Hunt “zaoferuje bezpłatną usługę odbioru wszystkich kół H_Cyclo pod koniec cyklu życia lub w przypadku wymiany w razie wypadku lub kolizji”. Z odpowiednim rabatem na nowy zestaw, ma się rozumieć.

Nadające się do recyklingu włókna węglowe H_Cyclo zostaną ostatecznie przetworzone w 1 z 3 zakładów recyklingu w ciągu najbliższych dwóch lat: dwóch w Azji i jednym w Europie. To jednak całkowicie nowa technologia, więc w międzyczasie Hunt będzie przechowywać cały węgiel pod koniec cyklu życia, dopóki zakłady nie zostaną uruchomione.

Na początek Hunt wprowadza technologię H_Cyclo w zaledwie dwóch zestawach kół szutrowych, oba łączące tę samą 40-milimetrową obręcz z włókna węglowego. Mowa o 40 CGR 40 mm deep Carbon Gravel Race i zupełnie nowej wersji 40 CGR D, która ma przednią piastę dynamo do wyścigów ultradystansowych. Ale materiały z recyklingu to kierunek, w którym zmierza marka i planuje sukcesywne wprowadzanie innowacyjnej żywicy do kolejnych modeli w portfolio.

Koła Hunt H_Cyclo to przykład na to, jak można łączyć pasję do rowerów z troską o planetę, oferując rowerzystom produkt, który nie tylko podnosi standardy techniczne, ale również wpisuje się w globalny trend zrównoważonego rozwoju.