Podwodna flota przyszłości. 50 robotów zastąpi wielkie statki

Szkocka firma planuje zbudować flotę podwodnych robotów, aby wejść na rynek usług o wartości 3 miliardów dolarów. Gra jest warta świeczki, a konkurencja wciąż stawia na pojazdy napędzane paliwami kopalnymi.
Robot opuszczający statek-matkę Loggerhead

Robot opuszczający statek-matkę Loggerhead

Firma HonuWorx planuje wdrożyć flotę 50 zasilanych elektrycznie robotycznych okrętów podwodnych (ROV) do obsługi aktywów energetycznych, w tym projektów wiatrowych na morzu. System o nazwie Loggerhead eliminuje zależność od statków powierzchniowych napędzanych paliwami kopalnymi, znacznie zmniejszając wpływ działalności energetycznej na morzu na emisję dwutlenku węgla.

Autonomiczne roboty podwodne zastąpią statki zatruwające środowisko

Firma HonuWorx powstała w 2020 r. z zamiarem rozwijania operacji podwodnych poprzez obniżanie ich kosztów, ryzyka i śladu węglowego. Pierwszy system firmy został nazwany na cześć żółwia szylkretowego, znanego z rozległych migracji na odległość prawie 12 tys. km, aby dotrzeć do miejsc żerowania.

Czytaj też: Chińczycy zastępują pracowników robotami. Walker S1 wkroczył do akcji

Aby przekształcić operacje konserwacji podwodnej, Loggerhead jest bezzałogowym, całkowicie elektrycznym urządzeniem do inspekcji i interwencji podmorskich. Loggerhead działa jak robotyczny statek-matka, przemieszczając i rozmieszczając jednostki robocze w odległych miejscach w celu przeprowadzania konserwacji, inspekcji i zbierania danych.

Firma twierdzi, że Loggerhead drastycznie obniża ślad węglowy operacji podwodnych, jednocześnie redukując koszty poprzez wyeliminowanie konieczności zatrudniania personelu na morzu i statków pomocniczych zasilanych paliwami kopalnymi. Ponieważ system działa autonomicznie, może świadczyć usługi przez cały rok bez wpływu wzburzonego morza, które zwykle utrudnia stosowanie konwencjonalnych technik. Dzięki rozproszonej technologii komunikacji i sterowania operatorzy Loggerheada mogą monitorować i zarządzać działaniami z dowolnego miejsca na świecie.

Loggerhead stacjonujący w porcie w Kanadzie

Lee Wilson, dyrektor generalny HonuWorx, mówi:

Zmienimy sposób, w jaki świat działa pod wodą, przyspieszając transformację energetyczną i umożliwiając bezpieczne i zrównoważone skalowanie robotyki podwodnej dla rozwijającej się niebieskiej gospodarki.

W grudniu 2023 r. u wybrzeży Vancouver odbyła się demonstracja koncepcji Loggerhead, po której w lipcu 2024 r. w Fort William odbyły się dodatkowe testy systemów komunikacyjnych. Projekt był wspierany przez duże firmy energetyczne TotalEnergies i Shell wraz z Net Zero Technology Centre (NZTC).

W ciągu najbliższych dziesięciu lat HonuWorx chce zbudować flotę okrętów podwodnych Loggerhead, aby uzyskać 20-procentowy udział w rynku w wartej 3,2 mld dol. światowej branży inspekcji, napraw i konserwacji podwodnej, obejmującej takie branże jak obronność, morska energetyka wiatrowa oraz ropa i gaz. Te elektryczne okręty podwodne charakteryzują się bardzo długą wytrzymałością i mogą być zdalnie sterowane na całym świecie, co umożliwia bezpośrednią podróż z portu do miejsc pracy, takich jak pola naftowe lub farmy wiatrowe.