Honda przyspiesza rozwój akumulatorów przyszłości. Nowa linia produkcyjna gotowa do działania

Honda zakończyła budowę pilotażowej linii produkcyjnej akumulatorów typu solid state w swoim zakładzie w Motegi. Ten kluczowy krok to element strategii koncernu, mającej na celu wprowadzenie tej przełomowej technologii na rynek do 2030 roku.
Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Akumulatory typu solid state, uznawane za przyszłość pojazdów elektrycznych (EV), w przeciwieństwie do konwencjonalnych ogniw litowo-jonowych, wykorzystują stały elektrolit zamiast cieczy. To rozwiązanie nie tylko zwiększa gęstość energetyczną ogniw, ale również eliminuje ryzyko wycieków i zwiększa ich trwałość. Nowo otwarta linia w Japonii umożliwia Hondzie prowadzenie badań i produkcji eksperymentalnych prototypów na dużą skalę. Koncern planuje przeprowadzić pierwsze testy tej technologii w pojazdach już w 2025 roku.

Czytaj też: Wystarczy 5 minut ładowania i jedziesz, gdzie chcesz. Ten akumulator zwiastuje nową erę

Oczekiwania wobec akumulatorów solid state są ogromne. Dzięki ich zastosowaniu samochody elektryczne mogłyby oferować zasięg na poziomie nawet 1000 km na jednym ładowaniu, co znacznie przewyższa obecne możliwości. Dodatkowo technologia ta pozwala na szybsze ładowanie – nawet w kilkanaście minut – co stanowiłoby przełom dla użytkowników EV i infrastruktury ładowania.

Honda zapowiada nową przyszłość akumulatorów do EV

W wyścigu o dominację w technologii ogniw solid state Honda nie jest jedyna. Toyota, QuantumScape, Samsung SDI i BMW również inwestują w rozwój tej technologii. Jednak Honda, podkreślając swoją niezależność, rozwija unikalne rozwiązania technologiczne, które mają być dostosowane do jej strategii produkcji EV.

Czytaj też: Prościej, taniej i ekologicznie. Koreańska technologia zmienia recykling akumulatorów litowo-jonowych

Kluczowym elementem strategii Hondy jest również osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku. Jak podkreśla Toshihiro Mibe, dyrektor generalny koncernu, akumulatory solid state będą jednym z fundamentów, które umożliwią realizację tych założeń. Dzięki nim Honda chce uczynić swoje pojazdy bardziej przyjaznymi środowisku, bez kompromisów w zakresie wydajności i osiągów.

Akumulator typu solid state Hondy /Fot. Honda

Koncern zapowiedział inwestycje o wartości 5 bilionów jenów (ok. 34 mld dol.) na rozwój pojazdów elektrycznych i technologii baterii do końca tej dekady. Plany obejmują wprowadzenie 30 nowych modeli EV oraz zwiększenie rocznej produkcji do 2 milionów pojazdów elektrycznych. Wśród tych innowacji kluczową rolę odegrają ogniwa ze stałym elektrolitem, które mogą być wykorzystywane nie tylko w samochodach osobowych, ale również w motocyklach oraz innych pojazdach użytkowych.

Keiji Otsu, prezes i dyrektor ds. badań i rozwoju Hondy, mówi:

Akumulator z całkowicie stałym elektrolitem to innowacyjna technologia, która zmieni zasady gry w tej erze pojazdów elektrycznych. Będziemy nadal podejmować wyzwania, aby jak najszybciej wprowadzić na rynek produkty wyposażone w nasze akumulatory solid state, aby Honda mogła oferować naszym klientom nową wartość.

Uruchomienie linii produkcyjnej w Tochigi to wyraźny sygnał, że Honda zmierza w kierunku rewolucji technologicznej. W nadchodzących latach oczy całej branży motoryzacyjnej będą zwrócone na testy nowych modeli Hondy, które mogą stać się początkiem następnej ery w mobilności. Koncern pokazuje, że jest gotowy nie tylko rywalizować z konkurencją, ale także wyznaczać kierunki rozwoju w sektorze zielonych technologii.