Drugiego takiego motocykla nie ma na całym świecie. Hackel-Wright Chopper to mechaniczne arcydzieło

Hackel-Wright Chopper to motocykl rodem z filmowego scenariusza, który nie tylko może jeździć, ale też jest dowodem na to, co można osiągnąć, gdy kreatywność spotyka się z inżynieryjną finezją. To maszyna zbudowana przez prawdziwego rzemieślnika, łącząca historię, wydajność i czystą mechaniczną siłę w motocykl, który nie ma sobie równych na drogach.
Drugiego takiego motocykla nie ma na całym świecie. Hackel-Wright Chopper to mechaniczne arcydzieło

Chopper idealny? Hackel-Wright to jedyny taki motocykl z silnikiem gwiazdowym

Al Hackel, mechanik pracujący w małym warsztacie w swoim ogrodzie, stworzył motocykl na bazie modelu Harleya-Davidsona, jakiego nie znajdziemy nigdzie indziej. Mowa o modelu Hackel-Wright Chopper, który do jazdy wykorzystuje silnik Wright R-975 Whirlwind, czyli jednostkę napędową prosto z przestworzy. Mowa tutaj o silniku radialnym, który został zaprojektowany przez Wright Aeronautical pod koniec lat 20. XX wieku i pierwotnie był dziewięciocylindrowym silnikiem o pojemności około 16 litrów. Był używany w wielu samolotach, a nawet czołgach, występując w wariantach o mocy od 300 do 550 koni mechanicznych i trafiając do pojazdów takich jak czołg M4 Sherman, samolot Beechcraft Staggerwing, a nawet wyspecjalizowany do niszczenia czołgów M18 Hellcat.

Czytaj też: Motocykle z pasami bezpieczeństwa – innowacja czy szaleństwo?

Chociaż wykorzystanie silnika radialnego w motocyklu może wydawać się niemożliwe, to najwyraźniej genialna inżynieria Hackela uczyniła taką wizję rzeczywistością. Największy problem sprowadza się do tego, że silniki radialne wymagają unikalnego układu wału korbowego, który znacznie różni się od silników V, które są stosowane w Harley-Davidsonach. Dlatego też nasz bohater musiał zbudować całkowicie niestandardową obudowę, korbowód oraz aż pięcioczęściowy wał korbowy, aby dostosować silnik Wrighta do motocykla. We współpracy ze swoim przyjacielem, Hackel stworzył specjalny wałek rozrządu i przerobił oryginalny silnik R-975 na niemal perfekcyjny jednocylindrowy silnik o pojemności 1,7 litra. Wisienką na torcie tego projektu było to, że silnik został połączony z oryginalną, czterobiegową skrzynią biegów Harley-Davidson z 1947 roku.

Czytaj też: Przejechał na motocyklu całe Indie i pobił rekord Guinnessa

Układ napędowy Hackel-Wright Chopper to inżynierski cud, który używa serii trzech łańcuchów do przenoszenia mocy. Podwójny łańcuch łączy wał korbowy ze skrzynią biegów, pełniąc rolę napędu głównego. Drugi łańcuch przenosi moc na tylne koło, a trzeci służy jako mechanizm sprzęgła nożnego. Motocykl posiada też cztery ręczne biegi, a jedyną metodą jego uruchomienia jest zasadzenie mu solidnego kopa, ale to, co skrywa pod maską, nie jest jego jedyną wyjątkową cechą, bo Hackel-Wright Chopper to również mieszanka części z przeróżnych światów mechaniki. Przód motocykla wykorzystuje bowiem widelec Girder, wzorowany na systemie Vincent Girdraulic, czyli trapezoidalnym widelcu wprowadzonym w połowie lat 40., hamulec bębnowy prosto z Toyoty Matrix czy szereg niestandardowych elementów, za które w części odpowiada kanadyjski rzemieślnik.