Wśród tych korzystnych elementów badacze wymieniają przede wszystkich lepsze umiejętności sensomotoryczne w zakresie podejmowania decyzji oraz zwiększoną aktywność w kluczowych regionach mózgu. Podstawę badań stanowiła w tym przypadku metoda fMRI, czyli funkcjonalnego obrazowania metodą rezonansu magnetycznego. Wnioski są ważne choćby ze względu na fakt, iż gry wideo mogą stanowić przydatne narzędzie do prowadzenia szkoleń z zakresu percepcyjnego podejmowania decyzji.
Czytaj też: Powstała sztuczna inteligencja, która może myśleć jak ludzkie niemowlę
Jak wyjaśnia główny autor badań w tej sprawie, Mukesh Dhamala, większa część młodzież spędza na graniu w gry wideo ponad trzy godziny każdego tygodnia. Mimo to do tej pory nie został określony dokładny wpływ tej aktywności na zdolności decyzyjne i funkcjonowanie całego mózgu. Szczególnie interesująca wydaje się geneza nowego badania, którego pomysłodawcą był Tim Jordan. Jako dziecko miał on problemy z widzeniem na jedno oko, lecz w wieku około 5 lat zastosowano względem niego nietypową terapię. Ta polegała na graniu w gry wideo z użyciem tylko jednego, słabszego oka, podczas gdy drugie pozostawało zasłonięte.
Zdaniem Jordana sprawiło to, że jego wzrok znacząco się poprawił. Lata później, wraz z Dhamalą i innymi współpracownikami, zaprosił do udziału w eksperymencie 47 osób w wieku studenckim. 28 uczestników uznano za regularnych graczy natomiast 19 jako osoby niegrające. O wnioskach, do jakich doszli pomysłodawcy badania, możemy teraz przeczytać w Neuroimage: Reports.
Gry wideo sposobem na poprawę w zakresie podejmowania decyzji?
Ochotników umieszczono w urządzeniu służącym do prowadzenia skanów metodą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. W pomieszczeniu znajdowało się też lustro, dzięki któremu mogli dostrzec wskazówkę. Tuż po jej wyświetleniu pojawiały się natomiast ruchome punkciki. Zadaniem uczestników było wskazanie kierunku, w którym poruszały się owe punkciki. Mieli to zrobić poprzez wykorzystanie prawej lub lewej ręki. Jeśli według nich nie doszło do ruchu w żadną stronę, to mieli powstrzymać się od jakiegokolwiek wyboru. Pierwsze wnioski? Fani gier wideo zdecydowanie szybciej i skuteczniej radzili sobie z postawionym przed nimi zadaniem. Skany fMRI wykazały przy tym zauważalnie wyższą aktywnością mózgu w pewnych jego obszarach, zmierzoną u graczy.
Czytaj też: Ręczne mycie i nitkowanie zębów pójdzie w niepamięć. Wkrótce zajmą się tym roboty
Wyniki te sugerują, że granie w gry wideo potencjalnie wzmacnia kilka z podprocesów odczuwania, percepcji i mapowania do działania w celu poprawy umiejętności podejmowania decyzji. Odkrycia te zaczynają naświetlać, jak granie w gry wideo zmienia mózg w celu poprawy wydajności i potencjalne tego implikacje dla zwiększenia aktywności specyficznej dla danego zadania. Ten brak kompromisu szybkość-dokładność wskazywałby na gry wideo jako dobrego kandydata do treningu poznawczego, jak to odnosi się do podejmowania decyzji. wyjaśniają autorzy