Archiwum gier PlayStation liczy sobie już pół petabatja danych

Sony podjęło kroki, aby gry wydane na konsole PlayStation nie znikły w mrokach historii. Powierzył zadanie ich zachowania dla przyszłych pokoleń ekspertowi. Ten zaś chwali się, że archiwum liczy sobie już pół petabajta danych. A ile to tytułów?
PlayStation

fot.: Push Square

Zespół PS Studios IP Preservation, działający pod kierunkiem eksperta ds. ochrony, Garreta Fredleya, powstał w celu utworzenia bezpiecznego archiwum wszystkich gier PlayStation – zarówno przeszłych, jak i obecnych. Ma również za zadanie ustalić standardy ochrony dla przyszłych tytułów i archiwizować jak najwięcej informacji ze starych gier. Archiwum ma być zarówno kompleksowe, jak i ogólnodostępne – prawdopodobnie po to, aby można było pozyskać w dowolnym momencie informacje o dowolnej grze.

PlayStation chce przetrwać próbę czasu

Gry konsolowe przez większość czasu były dostępne na płytach, teraz ustąpiły formie cyfrowej. Płyty mogą prędzej czy później zniknąć, a ponieważ są nośnikami wielu wspaniałych produkcji, warto je zachować. Zajmuje się tym zespół Fredleya, który ujawnił w tym tygodniu, że projekt oficjalnie osiągnął kamień milowy – 500 TB zarchiwizowanych danych. Dodał także swoje przemyślenie:

Dziwnie jest myśleć, jak wygląda pół petabajta, biorąc pod uwagę rozmiar współczesnych tytułów AAA. To zaszczyt zachować to wszystko, ale kopiowanie setek milionów plików jest superwolne

Wszystkie te prace przyniosą nam korzyści w przyszłości, gdyż łatwo dostępny kod źródłowy, grafika i zasoby sprawią, że firmie Sony będzie łatwiej ponownie wydawać oprogramowanie. A biorąc pod uwagę, jak wiele starego kodu źródłowego i grafiki znika, jest to ważny projekt.

Czytaj też: PlayStation 5 Pro z mocnym startem. Te gry zyskają nową jakość

Zauważę, że w przypadku produkcji na PC, a nawet komputery 8-bitowe, takie archiwa istnieją od dawna, a w sieci mamy liczne strony z emulatorami pozwalającymi na zabawę w klasyki sprzed lat. Niestety, Fredley nie podał, ile gier znajduje się w zbiorze 500 TB, jednak biorąc pod uwagę ówczesne rozmiary produkcji, obstawiałbym kilkanaście tysięcy. A jeśli PS Studios IP Preservation zacznie archiwizować nowe produkcje, zapewne pojemność archiwum szybko podskoczy do kilku petabajtów.