Któż choć raz nie słyszał o Dungeons & Dragons (D&D), wyjątkowej fabularnej grze fantasy, uważanej za prekursora gatunku. Niektórzy grają w nią od zawsze, a innych zachęciło do tego obejrzenie “Stranger Things”. Niezależnie od powodów, jeżeli jesteś aktywnym graczem D&D, prawdopodobnie masz dzięki temu lepsze zdrowie psychiczne od innych.
Czytaj też: Gry wideo są szkodliwe? Prawda w końcu wyszła na jaw
Podczas gdy niektórzy psychologowie kliniczni już używają D&D jako formy terapii, a naukowcy z University College Cork w Irlandii starali się zrozumieć, jak ta prosta w swoich założeniach gra fabularna wzmacnia zdrowie psychiczne graczy. Szczegóły opublikowano w czasopiśmie International Journal of Role-Playing.
Dr Conor Linehan z University College Cork mówi:
Chociaż istnieją niektórzy klinicyści i grupy społeczne, które obecnie wykorzystują gry RPG w celach terapeutycznych, grupy te są aktywne głównie w Stanach Zjednoczonych. Nasze badanie sugeruje, że szersze wprowadzenie takich terapeutycznych grup odgrywających role może być korzystne w Irlandii i na całym świecie, oferując ogromny potencjał wspierania rozwoju umiejętności, eksploracji emocjonalnej, rozwiązywania problemów i pielęgnowania znaczących więzi społecznych.
Gry RPG dobre dla zdrowia psychicznego – to potwierdzone
Wcześniejsze badania wykazały, że gry fabularne gry fantasy, czyli RPG, integrują cztery oddzielne zjawiska: role, zabawę, gry i kulturę medialną. Role – odzwierciedlające rzeczywistość społeczną lub tożsamość – i podstawowa zabawa, forma udawania, nadają RPG strukturę.
Czytaj też: Przytulanie naprawdę pomaga. Naukowcy nie mają żadnych wątpliwości
Według oficjalnej strony internetowej, gracze D&D “tworzą drużynę poszukiwaczy przygód, którzy wspólnie eksplorują fantastyczne światy, wyruszając na epickie wyprawy”. Każdy gracz kontroluje swoją własną, unikalną postać, rzuconą w świat przygód stworzonych przez Mistrza Gry. Oprócz wyboru klasy postaci, rasy i tego, czy jest dobra czy zła, gracze są zachęcani do napisania dla niej historii i rzucania kośćmi, aby określić jej mocne i słabe strony.
Naukowcy z Irlandii zrekrutowali 10 graczy z trzech krajów (6 mężczyzn, 2 kobiety i 2 osoby niebinarne). Wszyscy uczestnicy badania mieli ponad 18 lat i co najmniej roczne doświadczenie w regularnym graniu w D&D (co tydzień lub max dwa tygodnie). Przeprowadzono z nimi wywiad, który miał wykazać, jak odkryli D&D i jak sama gra wpłynęła na ich życie. Nie pytano ich, czy mają jakiekolwiek zdiagnozowane zaburzenia psychiczne.
Następnie przeanalizowano odpowiedzi uczestników. Naukowcy zidentyfikowali pięć kluczowych tematów i dwa podtematy, które były ważne dla graczy D&D: eskapizm, samoeksploracja, ekspresja twórcza (z podtematem zapewniania innym), wsparcie społeczne (z podtematem zapewniania bezpiecznej przestrzeni) i rutyna.
Orla Walsh, doktorantka z University College Cork, wyjaśnia:
Nasze badania wykazały, że gracze rozmawiali o korzyściach z ucieczki od rzeczywistości, które towarzyszyły grze w D&D, i pozytywnym wpływie, jaki miało to na ich zdrowie psychiczne. Gracze zgłaszali, że czuli silne poczucie kontroli w grze w momentach, gdy czuli, że nie mają kontroli poza grą. Podczas gdy wiele hobby może pozwalać na twórczą ekspresję, D&D w wyjątkowy sposób pozwala graczom wspólnie budować i zamieszkiwać światy ich stworzenia.
Jednym z ograniczeń badania jest to, że uczestnicy zgłaszali się na ochotnika, aby porozmawiać z badaczami na temat D&D, więc można założyć, że byli pasjonatami gry i bardziej prawdopodobne jest, że wynieśli z niej pozytywne doświadczenia, co może nie być reprezentatywne dla każdego gracza. Potrzebne są dalsze badania, aby zbadać skuteczność gry w różnych populacjach i środowiskach.