Czytaj także:
Badacze zmierzyli możliwości poznawcze 72 wolontariuszy. Oceniano m.in. zdolność do szybkiego przestawienia się między różnymi zadaniami, myślenie o złożonych problemach i rozwiązywanie ich w określonym czasie.
Badani zostali podzieleni na trzy grupy, z czego dwie grały w grę strategiczną StarCraft na różnych poziomach, a trzecia grała w The Sims – grę, która nie wymaga zapamiętywania ani stosowania przemyślanych taktyk.
Naukowcy odkryli, że ci, którzy grali w StarCrafta byli szybsi i dokładniejsi w wykonywaniu zadań poznawczych niż ci, którzy grali w The Sims.
– Wcześniej prowadzone badania pokazały, że gry akcji mogą przyspieszać proces podejmowania decyzji. Nasze badania wskazują, że gry strategiczne mogą zwiększać zdolność do kreatywnego myślenia i uczenia się na własnych błędach – podsumowuje dr Brian Glass z Uniwersytetu Queen Mary’s.
Badania wskazują także, że elastyczność poznawcza, jedna ze składowych ludzkiej inteligencji, nie jest statyczna, ale może być trenowana i doskonalona nawet przy użyciu tak rozrywkowych metod jak gry komputerowe.
Zdaniem prof. Brada Love z UCL: Elastyczność poznawcza to cecha, która różni się między osobami w różnym wieku. Fikcyjny Sherlock Holmes umiał jednocześnie angażować się w kilka wątków i błyskawicznie reagować na zmieniające się warunki.
Myślenie kreatywne, nieszablonowe wymaga elastyczności. Badanie pokazało, że najlepiej z rozwiązywaniem zadań radzili sobie wolontariusze, którzy grali w grę StarCraft na najbardziej zaawansowanym poziomie. Teraz przed naukowcami kolejne wyzwanie – zrozumieć, który element gry wpływa korzystnie na ludzki mózg i czy wypracowane w ten sposób zmiany są trwałe.