Niewiarygodne odkrycie w grobie „położnej Jezusa”. Kto nawiedzał mogiłę Salome 1100 lat temu?

Do niecodziennego odkrycia doszło na terenie grobowca Salome, legendarnej postaci, która towarzyszyła przy narodzinach Jezusa. Okazuje się, że nawet kilka wieków po jej śmierci chrześcijańscy pielgrzymi nawiedzali mogiłę akuserki. Na co natknęli się archeolodzy w grobie „położnej Jezusa”?
Salome

Salome z lewej na prawosławnej ikonie Narodzenia Jezusa / źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna

W grobowcu Salome, legendarnej położnej Jezusa, o której dowiadujemy się z apokryficznej Protoewangelii Jakuba, archeolodzy znaleźli lampy należące do pielgrzymów, którzy nawiedzali to miejsce w IX wieku oraz wiele inskrypcji w kilku językach – donosi serwis ScienceAlert za francuską agencją prasową AFP.

Czytaj też: W jaskini znaleźli kosztowny dowód na wielką rewoltę w Izraelu. O co Żydzi tu walczyli 2200 lat temu?

Grób Salome został odkryty już w latach 80. XX wieku. Znajduje się na terenie Parku Narodowego Lachish na zachód od Jerozolimy. Najpierw składał się on z komory grobowej, która po okresie rzymskiego panowania została przebudowana w kaplicę chrześcijan, która była używana co najmniej do okresu, kiedy zaczął rozwijać się islam na Bliskim Wschodzie.

Archeolodzy uznali, że w grobowcu złożono Salome, na podstawie wyrytej na ścianach inskrypcji. Wśród wielu napisów w języku greckim i syryjskim natrafili oni na wyraźny napis z imieniem „położnej Jezusa”. Poza inskrypcjami badacze odnaleźli także lampy, które zapewne pozostawili po sobie pielgrzymi przybywający do kaplicy. Wnioskuje się, że postać Salome musiała być czczona w tym miejscu przez wiele stuleci. Wiek lamp ustalono na IX wiek, czyli już 200 lat po tym, jak islam rozprzestrzenił się na Bliskim Wschodzie. Co ciekawe, niektóre z inskrypcji są w języku arabskim, mimo że odnoszą do postaci z religii chrześcijańskiej.

Skąd dowiadujemy się o Salome?

O położnej Jezusa najwięcej wiemy z apokryficznej Protoewangelii Jakuba. Jest to pismo opisujące wydarzenia z czasów życia Jezusa, ale nieuznane przez Kościół za natchnione i wiarygodne. Uznaje się, że Salome najpewniej była obecna przy narodzinach Jezusa. Poród Mesjasza według legendy odebrała Zebel, ale chwilę po przyjściu Jezusa na świat zawołała ona Salome, która z początku nie wierzyła w dziewictwo Maryi. Zebel zatem poprosiła, aby Salome sama przekonała się na żywo – po dotknięciu ciała Maryi jej ręka została sparaliżowana. Dopiero dotknięcie Dzieciątka Jezus wyleczyło jej dłoń.

Czytaj też: Niezwykła jaskinia grobowa w Izraelu – jak plan filmowy z “Indiany Jonesa”

Postać Salome jest często przedstawiania we wschodniej ikonografii. W Biblii wspominana jest jako matka synów Zebedeusza, która była krewną Maryi – najpewniej siostrą cioteczną lub stryjeczną. To Salome również była trzecią kobietą (poza Marią Magdaleną i Marią Jakubową) stojącą pod krzyżem podczas męczeńskiej śmierci Jezusa.