Japonia stawia kolejny krok w kierunku przyszłości odnawialnych źródeł energii, rozpoczynając budowę największego na świecie samobieżnego statku do transportu i instalacji turbin wiatrowych na morzu (HLV). Nowatorska jednostka, rozwijana przez Penta-Ocean Construction we współpracy z Fuyo General Lease, będzie kluczowym narzędziem w ambitnym planie rozwoju przybrzeżnej energetyki wiatrowej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Ale to nie jedyny japoński gigant, który wypłynie w morze.
Te statki pozwolą Japonii wejść na wyższy poziom energetyki wiatrowej
Statek HLV wyposażony zostanie w ogromny, w pełni obrotowy dźwig o udźwigu 5000 ton, zaprojektowany do precyzyjnego montażu coraz większych monopali – fundamentów dla turbin o mocy od 15 do 20 MW. Dzięki unikalnemu kształtowi kadłuba z wcięciem w rufie jednostka będzie stabilniejsza nawet przy trudnych warunkach pogodowych, minimalizując ruchy statku i ułatwiając pracę na morzu.
Czytaj też: 20 MW mocy i 7 boisk piłkarskich średnicy. Oto największa pływająca turbina wiatrowa na świecie
Budowa giganta odbywa się w stoczni Seatrium Limited i pochłonie około 120 miliardów jenów (768 milionów dolarów). To strategiczna inwestycja, mająca na celu nie tylko usprawnienie montażu turbin wiatrowych, ale także redukcję emisji gazów cieplarnianych. W tym celu statek zostanie wyposażony w akumulatory magazynujące energię oraz technologię dostosowaną do przyszłej konwersji na paliwo metanolowe, co wpisuje się w globalne dążenia do neutralności węglowej.
Równolegle z budową statku powstaje także największa i najbardziej zaawansowana jednostka do układania kabli morskich (CLV). Ten statek, budowany przez PaxOcean Group, pochłonie 31 miliardów jenów (198,4 miliona dolarów) i odegra kluczową rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.focus.pl%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fstatek-hlv2.jpg&w=1600&q=85)
CLV będzie odpowiadał za precyzyjne układanie kabli dla zarówno tradycyjnych turbin osadzonych na dnie morza, jak i nowoczesnych turbin pływających, które mogą działać na większych głębokościach. Dodatkowo jego funkcjonalność obejmie podmorskie połączenia prądu stałego, umożliwiające efektywny transfer energii na ląd.
Obie jednostki powstają w ramach wspólnego przedsięwzięcia, w którym Penta-Ocean Construction i Fuyo General Lease mają równy udział. Projekt ten stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na większe i bardziej wydajne turbiny wiatrowe, które pozwalają na uzyskanie większej mocy przy niższych kosztach jednostkowych.
Japonia intensyfikuje rozwój morskich farm wiatrowych osadzonych na dnie, które w pierwszej kolejności powstaną w pobliżu portów, a w kolejnych latach rozciągną się także na obszary gospodarcze kraju (EEZ). Rozbudowa infrastruktury przybrzeżnej stanowi kluczowy element strategii energetycznej Japonii, mającej na celu zmniejszenie zależności od paliw kopalnych i przyspieszenie transformacji ku odnawialnym źródłom energii.
Penta-Ocean Construction podkreśla, że nowe jednostki odegrają istotną rolę w zapewnieniu bezpiecznej i efektywnej budowy morskich farm wiatrowych, redukując przy tym koszty inwestycyjne. To nie jedyny obszar, w który Japonia inwestuje w ramach transformacji energetycznej – kraj ten równocześnie rozwija technologie ogniw perowskitowych oraz eksperymentuje z fuzją jądrową jako alternatywami dla tradycyjnych źródeł energii.