Japonia buduje pływające giganty. Te statki będą niesamowite

Japonia buduje dwa gigantyczne statki, które przyczynią się do rozwoju morskich elektrowni wiatrowych. Zadaniem pierwszego z nich będzie transport i instalacja potężnych turbin, a drugi zajmie się układaniem kabli podmorskich, dzięki którym wyprodukowana energia będzie transportowana na ląd.
Statek HLV – grafika /Fot. Penta-Ocean Construction

Statek HLV – grafika /Fot. Penta-Ocean Construction

Japonia stawia kolejny krok w kierunku przyszłości odnawialnych źródeł energii, rozpoczynając budowę największego na świecie samobieżnego statku do transportu i instalacji turbin wiatrowych na morzu (HLV). Nowatorska jednostka, rozwijana przez Penta-Ocean Construction we współpracy z Fuyo General Lease, będzie kluczowym narzędziem w ambitnym planie rozwoju przybrzeżnej energetyki wiatrowej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Ale to nie jedyny japoński gigant, który wypłynie w morze.

Te statki pozwolą Japonii wejść na wyższy poziom energetyki wiatrowej

Statek HLV wyposażony zostanie w ogromny, w pełni obrotowy dźwig o udźwigu 5000 ton, zaprojektowany do precyzyjnego montażu coraz większych monopali – fundamentów dla turbin o mocy od 15 do 20 MW. Dzięki unikalnemu kształtowi kadłuba z wcięciem w rufie jednostka będzie stabilniejsza nawet przy trudnych warunkach pogodowych, minimalizując ruchy statku i ułatwiając pracę na morzu.

Czytaj też: 20 MW mocy i 7 boisk piłkarskich średnicy. Oto największa pływająca turbina wiatrowa na świecie

Budowa giganta odbywa się w stoczni Seatrium Limited i pochłonie około 120 miliardów jenów (768 milionów dolarów). To strategiczna inwestycja, mająca na celu nie tylko usprawnienie montażu turbin wiatrowych, ale także redukcję emisji gazów cieplarnianych. W tym celu statek zostanie wyposażony w akumulatory magazynujące energię oraz technologię dostosowaną do przyszłej konwersji na paliwo metanolowe, co wpisuje się w globalne dążenia do neutralności węglowej.

Równolegle z budową statku powstaje także największa i najbardziej zaawansowana jednostka do układania kabli morskich (CLV). Ten statek, budowany przez PaxOcean Group, pochłonie 31 miliardów jenów (198,4 miliona dolarów) i odegra kluczową rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

Statki, takie jak HLV, przyczynią się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej przez Japonię /Fot. Penta-Ocean Construction

CLV będzie odpowiadał za precyzyjne układanie kabli dla zarówno tradycyjnych turbin osadzonych na dnie morza, jak i nowoczesnych turbin pływających, które mogą działać na większych głębokościach. Dodatkowo jego funkcjonalność obejmie podmorskie połączenia prądu stałego, umożliwiające efektywny transfer energii na ląd.

Obie jednostki powstają w ramach wspólnego przedsięwzięcia, w którym Penta-Ocean Construction i Fuyo General Lease mają równy udział. Projekt ten stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na większe i bardziej wydajne turbiny wiatrowe, które pozwalają na uzyskanie większej mocy przy niższych kosztach jednostkowych.

Japonia intensyfikuje rozwój morskich farm wiatrowych osadzonych na dnie, które w pierwszej kolejności powstaną w pobliżu portów, a w kolejnych latach rozciągną się także na obszary gospodarcze kraju (EEZ). Rozbudowa infrastruktury przybrzeżnej stanowi kluczowy element strategii energetycznej Japonii, mającej na celu zmniejszenie zależności od paliw kopalnych i przyspieszenie transformacji ku odnawialnym źródłom energii.

Penta-Ocean Construction podkreśla, że nowe jednostki odegrają istotną rolę w zapewnieniu bezpiecznej i efektywnej budowy morskich farm wiatrowych, redukując przy tym koszty inwestycyjne. To nie jedyny obszar, w który Japonia inwestuje w ramach transformacji energetycznej – kraj ten równocześnie rozwija technologie ogniw perowskitowych oraz eksperymentuje z fuzją jądrową jako alternatywami dla tradycyjnych źródeł energii.