Północ kraju regularnie zmaga się z poważnym problemem niedoboru wody. Z tego też powodu, jakiś czas temu podjęto decyzję o realizacji monumentalnego wprost projektu inżynieryjnego, w ramach którego część wody z rzeki Jangcy na południu będzie transportowana tunelami na północ kraju.
Tak gigantyczny projekt wymaga też specjalistycznego sprzętu, który będzie niezbędny do wykonania odpowiednich tuneli. Doskonałym przykładem takiego sprzętu jest gigantyczna maszyna, która od 5 stycznia br. drąży kluczowy tunel umożliwiający transport wody z Jangcy do Hanjiangu. Owa maszyna to Jianghan Ping’an Tunnel Boring Machine (TBM).
Czytaj także: Najdłuższy tunel autostradowy świata ukończony. Cały świat ma opóźnienia, a Chiny zrobiły to przed czasem
Chociaż nie jest to największa maszyna tego typu na świecie, to według najnowszych doniesień jest ona zdecydowanie najbardziej zaawansowaną i co ważne charakteryzuje się niezrównaną wydajnością. Inżynierowie pracujący nad Jianghan Ping’an TBM wskazują tutaj na specjalne dwie osłony, które umożliwiają maszynie jednoczesne drążenie w skale i instalowanie segmentów tunelu. Ta potężna maszyna, ważąca 3500 ton i rozciągająca się na 180 metrów długości, jest największą tego typu maszyną, jaką kiedykolwiek zbudowano w Chinach.
Maszyna drążąca TBM drąży obecnie 16,6-kilometrowy odcinek znacznie większego 200-kilometrowego tunelu. Cały ten tunel jest kluczowym elementem projektu przekierowania części wody z obfitej rzeki Jangcy na południu kraju do rzeki Hanjiang na północy.
Ten ambitny projekt jest częścią szerszej inicjatywy znanej jako przekierowanie wody z południa na północ, największego projektu transferu wody, jaki kiedykolwiek podjęto na powierzchni Ziemi.
Warto tutaj podkreślić, że woda na północ Chin będzie płynęła z południa trzema niezależnymi trasami: wschodnią, centralną i zachodnią. Budowany za pomocą TBM fragment stanowi jedynie część trasy centralnej.
Choć projekt ten może wydawać się wprost niewykonalny, to jego realizacja jest koniecznością, bowiem to właśnie na północy Chin znajdują się duże miasta, rozległe tereny rolne i setki milionów mieszkańców, którzy obecnie się z brakiem wody zmagają niemal na co dzień. Zważając na zachodzące na Ziemi zmiany klimatyczne, sytuacja ta może stać się tylko gorsza.
Czytaj także: Chiński gigant pobije rekordy. Maszyna drążąca tunele ma już pierwszy cel
Rzeka Jangcy, trzecia pod względem długości rzeka na świecie i zarazem najdłuższa rzeka w Chinach stanowi najlepsze dostępne tam źródło wody. Zgodnie z projektem woda przeznaczona na północ będzie pobierana z obszaru Trzech Przełomów Jangcy i będzie transportowana na obszary obecnie dotknięte niedoborem wody.
Jak można się spodziewać, projekt realizowany w tak dużej skali wiąże się z ogromnymi wyzwaniami. Co więcej, przekierowanie monstrualnych ilości wody może mieć istotny wpływ na środowisko i na gospodarkę. Pozostaje mieć nadzieję na to, że władze Chin przeprowadziły odpowiednie badania i tak zaplanowały prace, aby zminimalizować wszystkie skutki uboczne i złagodzić wpływ projektu na środowisko naturalne.
Zakończenie budowy tunelu aktualnie przewiduje się na 2030 rok. Jianghan Ping’an TBM jest jednym z kluczowych narzędzi, które mogą umożliwić tak szybkie zakończenie tak ambitnego projektu.