Wygląd i specyfikacja
Producent dostarcza samą kartę graficzną i w pudełku nie znajdziemy niczego więcej. Model Gigabyte jest dobrze wykonany i ma metalowy backplate. Tutaj nie można nic karcie zarzucić. Wygląd jest typowy dla serii Gaming, czyli mamy połączenie czarnego z szarym i małe boczne podświetlane logo. Może w obudowie z oknem nie będzie całość zbytnio się wyróżniała, ale też nie wygląda to źle.
Czytaj też: Test Asus GeForce RTX 4060 Dual OC
Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC ma wymiary 302 x 130 x 56 mm i waży ok. 1,30 kg. Jest to dłuższy model, z którym mogą być problemy w mniejszych obudowach, ale też nie jest to bardzo długa karta. Za chłodzenie odpowiadają trzy 90 mm śmigła. Środkowy obraca się w przeciwną stronę do pozostałych. W spoczynku wentylatory też nie działają, dzięki czemu mamy idealną ciszę. Karta zasilana jest z dwóch złączy 8-pin, a sugerowany zasilacz to 700 W. Złącza obrazu to 2x HDMI 2.1 i 2x DisplayPort 2.1. Mamy więc do czynienia z nowszych złączem DisplayPort niż w przypadku kart Nvidii, co niewątpliwie jest plusem.
Karta ma podwójny BIOS (OC i Silent), a taktowanie boost na obu jest takie samo i wynosi 2565 MHz. Mamy więc fabryczne OC. BIOS możemy przełączyć wygodnym przełącznikiem i nie ma tutaj żadnych problemów. W benchmarku Metro Exodus Enhanced Edition 2560 × 1440 px (ustawienia Extreme) zanotowałem średnio 2403 MHz.
Sterowniki:
- RTX 3000, RTX 4070, RTX 4070 Ti, RTX 4080, RTX 4090: Nvidia Game Ready 531.68
- RTX 4060 Ti: Nvidia Game Ready 531.93
- RTX 4060: Nvidia Game Ready 536.20
- Radeon RX 7600: AMD Adrenalin 23.5.1
- Radeon RX 7700 XT, RX 7800 XT: AMD Adrenalin 23.20.01.05
- Arc A750: Intel 31.0.101.4499
Informacje o użytych grach oraz samych testach znajdziecie w tym artykule.
Testy w grach bez ray tracingu
1920 x 1080
W pierwszej rozdzielczości wyniki są bardzo dobre i spokojnie możecie odpalać gry na maksymalnych detalach uzyskując ponad 60 fps.
2560 x 1440
W 2560 x 1440 ponownie w każdej grze uzyskałem powyżej 60 fps. Grafika bardzo dobrze tutaj się sprawdza.
3840 x 2160
W 3840 x 2160 jest już słabiej i tylko w dwóch grach zanotowałem powyżej 60 fps. Tutaj zdecydowanie przyda się technologia FSR, która pomoże w zwiększeniu ilości klatek na sekundę.
Testy w grach z ray tracingiem
1920 x 1080
Wszystkie Radeony wypadają fatalnie w Hogwarts Legacy, więc nie inaczej jest w tym przypadku. Mamy jednak trzy gry z ponad 60 fps, a w Callisto Protocol karta wyprzedza nawet lekko RTX 4070. Natomiast w pozostałych grach mimo wszystko wyniki są słabsze.
2560 x 1440
W kolejnej rozdzielczości widać już słabsze wyniki – tutaj przy ray tracingu przyda się już FSR.
3840 x 2160
W 3840 x 2160 nie ma już mowy o płynnej rozgrywce – wyniki są dosyć niskie.
Testy DLSS/FSR/XeSS
1920 x 1080
FSR w trybie jakość zwiększa ilość fps i zapewnia płynną rozgrywkę w obu tytułach.
2560 x 1440
W kolejnej rozdzielczości w Cyberpunk 2077 przyda się już inne ustawienie FSR do osiągnięcia 60 fps.
3840 x 2160
W 3840 x 2160 przydała by się już odpowiedź na generator klatek, która zdecydowanie podniosła by ilość fps. Bez niej koniecznie trzeba kombinować z wyższymi ustawieniami FSR lub zmianą detali.
Temperatury, głośność, pobór mocy
Karta ma podwójny BIOS. W spoczynku zawsze jest idealna cisza. Przy BIOSie OC mamy znacznie niższe temperatury, kosztem głośności, przy Silent odwrotnie. Możecie więc wybrać, czy zależy Wam na ciszy czy temperaturach. pobór mocy pod obciążeniem jest wyższy niż w przypadku RTX 4070 Ti i tutaj AMD ma nad czym jeszcze pracować.
Podkręcanie
Podkręcanie wykonałem wykorzystując sterowniki. W tabelce poniżej znajdziecie wartości o jakie udało mi się podwyższyć taktowanie rdzenia oraz pamięci. Za stabilne działanie karty uznawałem nie tylko brak wyrzucania z gier do pulpitu, ale także brak artefaktów podczas działania gier. Poniżej znajdziecie również średnie wyniki po OC z dwóch gier w trzech rozdzielczościach oraz temperatury, głośność oraz pobór mocy. Testy karty z podwójnym BIOS wykonałem przy włączonym trybie OC/Performance. Tutaj muszę zaznaczyć, że maksymalne zegary możecie ustawić nawet na 5000 MHz, ale nie będzie to miało wpływu na samą wydajność.
Średnia wydajność
Gry bez ray tracingu
Szkoda, że nie mam na wykresach RX 6800 XT, bo ciekawe jaki przyrost względem poprzedniej generacji oferuje testowany model. Natomiast w stosunku do RTX 4070 Founders Edition mamy przewagę kolejno ok. 6,5%, 11,2% oraz 13,2%. Nie są to może duże różnice (w szczególności w pierwszej rozdzielczości), ale z pewnością karta po prostu wypada lepiej w rasteryzacji. Jej wyniki plasują ją w okolicach RTX 3080.
Gry z ray tracingiem
W przypadku gier z ray tracingiem jest już znacznie słabiej, a strata do RTX 4070 to ok. 19,4%, 18,4% oraz 19,5%. Karta traci więc sporo i zdarzają się takie wpadki jak w Hogwarts Legacy, gdzie zupełnie sobie nie radzi. Z drugiej strony jest jednak The Callisto Protocol z nawet ładnymi wynikami. Średnio jednak model Radeona jest słabszy od propozycji zielonych.
Czytaj też: Test Gigabyte Radeon RX 7600 Gaming OC
Test Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC – podsumowanie
Gigabyte zaprezentował dobry model RX 7800 XT. Jest on fajnie wykonany i tutaj nie da się nic zarzucić. Wygląd jest standardowy dla tej serii kart i całość raczej zniknie w obudowie z oknem. Karta ma podwójny BIOS, więc możecie wybrać, czy chcecie cichszą pracę czy niższe temperatury. Pobór mocy mógłby być lepszy, ale to wada wszystkich modeli RX 7800 XT – tutaj AMD musi w przyszłości się poprawić. Karta ma też pewien potencjał OC< ale wzrost fps po wykonaniu tego jest naprawdę niski i szkoda na to czasu.
Sam RX 7800 XT w rasteryzacji wypada lepiej od RTX 4070, choć w Full HD różnice nie są duże. W pozostałych rozdzielczościach są większe i mimo, że nie są znacznie większe to karta jest po prostu wydajniejsza. Inaczej jest w przypadku ray tracingu, gdzie Radeon przegrywa z modelem zielonych. Są nawet takie przypadki jak Hogwarts Legacy, gdzie żadna karta AMD nie daje sobie rady. Tutaj jeśli zależy Wam na śledzeniu promieni to RTX 4070 będzie lepszym wyborem. Przewagą karty zielonych jest też wspomniany wcześniej niższy pobór mocy czy już wdrożone DLSS 3. Tutaj na FSR 3 jeszcze musimy poczekać, ale plus za to, że ta technologia niedługa również pojawi się w grach. Na plus AMD muszę zaliczyć 16 GB VRAM czy obecność DisplayPort 2.1.
Pozostaje kwestia ceny. Ceny RX 7800 XT mają zaczynać się od 2699 zł, więc tutaj wersja OC będzie trochę droższa. Za 2900 zł kupicie już najtańsze modele RTX 4070. Mam nadzieję, że cena karty AMD trochę spadnie, bo wtedy jej wybór będzie znacznie bardziej opłacalny. Generalnie moim zdaniem wszystko zależy od ceny i Waszych wymagań. Jeśli nie możecie dołożyć do RTX 4070 to wiadomo, że 7800 XT będzie najlepszym wyborem w swojej cenie. Będzie to również bardzo dobry wybór jeśli gracie bez RT – tutaj karta pokonuje RTX 4070. Ale jeśli zależy Wam na śledzeniu promieni, niższym poborze mocy czy chcecie już korzystać z DLSS 3 a nie czekać na FSR 3 to warto rozważyć dopłatę do RTX 4070.