Chińska państwowa stacja telewizyjna CCTV niedawno ujawniła kulisy budowy lotniskowca Fujian. W raporcie, który jest uważany za pierwszy w swoim rodzaju przegląd możliwości okrętu, ujawniono, że Fujian jest “największym na świecie okrętem wojennym o napędzie konwencjonalnym”. Można by zapytać, czy taka konstrukcja dzisiaj nie jest nieco przestarzała?
Czytaj też: Nowy chiński lotniskowiec gotowy do służby. Zdjęcia satelitarne są jednoznaczne
Inżynierom udało się po raz pierwszy w historii zaimplementować katapultę elektromagnetyczną na okręcie bez napędu jądrowego. Fujian jest trzecim lotniskowcem zbudowanym w całości w Chinach. Został pierwotnie zwolniony ze stoczni w czerwcu 2022 r., a teraz jest bliski do wejścia do służby w Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, o czym donosi South China Media Post (SCMP).
Fujian to największy na świecie okręt wojenny o napędzie konwencjonalnym
Podawana wyporność okrętu wojennego wynosząca 80 000 ton wskazuje na jego zasięg, prędkość i pojemność. To mniej więcej tyle samo, co wycofane ze służby superlotniskowce klasy Kitty Hawk Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Największym z tej klasy był USS America o wyporności około 85 000 ton. Fujian ukończył swój drugi test morski na początku tego miesiąca, po 8-dniowym dziewiczym rejsie testowym w maju.
Czytaj też: Chiny budują prawdziwego “potwora”. To będzie pierwszy taki okręt na świecie
Fujian jest pierwszym chińskim lotniskowcem wyposażonym w katapulty elektromagnetyczne, co jest postępem technicznym umożliwiającym częstsze starty samolotów i podnoszenie cięższych maszyn z pokładu. USS Gerald R. Ford, lotniskowiec z napędem jądrowym o pełnej wyporności ponad 100 000 ton, jest jedynym innym lotniskowcem na świecie, który dysponuje tak zaawansowaną technologią.
Katapulta elektromagnetyczna oznacza, że samoloty bojowe mogą startować z Fujian z pełnym ładunkiem paliwa i amunicji, optymalizując koszty misji wojskowych oraz zwalniając miejsce dla dodatkowych dronów, które także mogą operować z lotniskowca. Wszystkie te rozwiązania sprawiają, że chiński okręt jest przystosowany do długich misji.
Nie ujawniono jeszcze, jakie samoloty będą stacjonować na lotniskowcu Fujian, ale wkrótce ma to zostać ujawnione. Analityk wojskowy Cao Weidong powiedział CCTV, że projekt Fujian był “znacznie bardziej złożony” pod pewnymi względami niż jego odpowiedniki z napędem jądrowym, ponieważ musiał zapewnić właściwe zasilanie elektryczne dla wszystkich urządzeń na okręcie.
Zakończenie wszystkich testów z udziałem Fujian zajmie do dwóch lat i dopiero wtedy okręt zyska pełną zdolność operacyjną. Chińczycy już planują jednak budowę kolejnych lotniskowców, potencjalnie zasilanych energią jądrową.