W zeszłym roku Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przyznały Istari Digital kontrakt o wartości 19 mln dol. na prace nad ambitnym programem, trafnie nazwanym Flyer Øne na cześć braci Wright. Cel? Stworzenie i certyfikacja lotu cyfrowego bliźniaka samolotu przed zbudowaniem jakiegokolwiek fizycznego prototypu. To innowacyjne podejście ma zrewolucjonizować rozwój samolotów poprzez dostosowanie tempa postępów do szybkiej ewolucji obserwowanej w inżynierii programowania. Cyfrowa certyfikacja jest standardem w wielu innych branżach, np. Formule 1.
Czytaj też: Amerykańskie lotnictwo doczekało się wyjątkowego samolotu. Jak eVTOL wpłynie na Siły Powietrzne USA?
Dr Will Roper, założyciel i dyrektor generalny Istari Digital, mówi:
To nie jest tak futurystyczne, jak się wydaje. W przypadku nowego wariantu samolotu, jeśli struktura i dynamika lotu mogą być dokładnie symulowane, fizyczne prototypy stają się formalnością.
Flyer Øne to samolot jedyny w swoim rodzaju
Projekt niedawno przekroczył krytyczny kamień milowy, gdy Istari Digital i Lockheed Martin Skunk Works pomyślnie ukończyły krytyczny przegląd projektu (Critical Design Review, CDR). To osiągnięcie potwierdza, że Flyer Øne jest na dobrej drodze do osiągnięcia pierwszego cyfrowego lotu, co stanowi ważny krok w kierunku wykorzystania pełnego potencjału samolotu.
Czytaj też: Lockheed Martin odsłania karty. Pociski Mako zapoczątkują rewolucję w wojsku
X-56A, poprzednik Flyer Øne, ma bogatą historię zakorzenioną w pokonywaniu jednego z największych wyzwań lotnictwa, zjawiska znanego jako flatter (ang. flutter – trzepotanie). Jest to potencjalnie katastrofalna dynamiczna interakcja między elastycznością strukturalną samolotu a siłami aerodynamicznymi, powodująca powstawanie drgań skrzydła, lotek, usterzenia lub łopat wirników nośnych. Powstają one po przekroczeniu określonej prędkości, tzw. prędkości krytycznej flatteru i mogą być przyczyną katastrof lotniczych.
W 2005 roku zespół innowatorów z oddziału Skunk Works należącego do Lockheed Martin wyruszył na misję, aby rozwiązać ten problem. Ich praca wprowadziła przełomową metodologię projektowania, która wykazała zdolność przewidywania i kontrolowania zachowania zjawiska flatter z niezwykłą precyzją. Wykorzystując techniki aktywnej kontroli, osiągnęli 75-proc. wzrost prędkości BFF (Body Freedom Flutter), co zostało potwierdzone serią udanych testów w locie.
X-56A został pierwotnie opracowany w ramach sponsorowanego przez Air Force Research Laboratory programu Multi-Utility Aeroelastic Demonstrator (MAD) jako Multi-Utility Technology Testbed (MUTT), innowacyjny modułowy bezzałogowy statek powietrzny (UAV) zaprojektowany w celu przesunięcia granic aktywnego tłumienia drgań i łagodzenia obciążeń spowodowanych podmuchami. Od pierwszego lotu w 2013 r. X-56A wykazał znaczące postępy w sterowaniu lotem, kładąc podwaliny pod Flyer Øne.
Flyer Øne jest częścią szerszej wizji Istari Digital, mającej na celu zrewolucjonizowanie rozwoju samolotów. Firma niedawno dostała kontrakt AFWERX o wartości 15 mln dol. na program o nazwie Model Øne, który połączy modele i symulacje w Siłach Powietrznych USA, aby sprostać wyzwaniom “zinternetyzowanej” wojny.
Dr Will Roper podsumowuje:
Cyfrowa transformacja szybko przyspiesza branże, od urządzeń medycznych po łodzie wyścigowe. Jednak wyzwania związane z rozbieżną własnością intelektualną i tajnymi danymi utrudniły Departamentowi Obrony pójście w ich ślady. Najnowszy kontrakt pokazuje nasze zaangażowanie w przełomowe rozwiązania do łączenia danych i zaufanie naszych klientów do ich wykorzystania.