MotoSzkółka: filtr kabinowy przeciwpyłkowy. Jak go wyczyścić lub wymienić?

Filtr kabinowy jest niezbędny, aby zapewnić czyste powietrze w samochodzie. Stan filtra kabinowego zależy od tego, czy klimatyzator i ogólnie wszystkie systemy wentylacyjne działają prawidłowo. Od czasu do czasu wymiana filtra w kabinie staje się po prostu konieczna.
MotoSzkółka: filtr kabinowy przeciwpyłkowy. Jak go wyczyścić lub wymienić?

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) – co to jest?

Filtr kabinowy odpowiada za filtrowanie przepływu powietrza, które dostaje się do wnętrza samochodu. Filtr przeciwpyłkowy minimalizuje ilość sadzy, kurzu i pyłków roślinnych w pojeździe.

Firmy motoryzacyjne umieszczają filtry w różnych miejscach w kabinie, ale tak, aby dostęp do filtrów był stosunkowo łatwy. Najczęściej filtr kabinowy jest umieszczany albo pod schowkiem, albo w skrzynce maszyny za nim lub pod nim. Czasami producenci samochodów chowają go gdzieś w pobliżu deski rozdzielczej lub instalują na wlocie powietrza.

Jeśli regularnie – raz do roku, zmieniasz filtr powietrza kabinowy i monitorujesz jego stan, wówczas doskonale blokuje on przenikanie nieprzyjemnych zapachów do samochodu, zmniejsza parowanie szyb oraz zwiększa wydajność dmuchawy. Należy pamiętać, że brudny i mokry filtr jest doskonałym siedliskiem różnych grzybów i innych szkodliwych mikroorganizmów. Jeśli zastanawiasz się jaki filtr kabinowy wybrać, to na początek, określ, do czego go potrzebujesz. Rozmiary filtrów wewnętrznych różnią się i zależą od marki samochodu. Ponadto filtry kabinowe różnią się nie tyle wymiarami, ile materiałami użytymi do ich produkcji. Zgodnie z przeznaczeniem filtry kabinowe występują w następujących odmianach:

  • papier – istnieją modele wykonane z porowatego papieru. Z powodzeniem blokuje wnikanie małych cząstek pyłu do wnętrza maszyny, tym samym oczyszczając powietrze. W tym procesie filtrowanie odbywa się wyłącznie mechanicznie, dlatego takie filtry są stosunkowo niedrogie;
  • węgiel – z reguły filtry węglowe są wykonane z tkaniny. Na nią nakłada się natryskiwanie. Takie filtry bardzo skutecznie zwalczają nieprzyjemne zapachy i neutralizują szkodliwe substancje;
  • węgiel polifenolowy – są to specjalne filtry dla osób cierpiących na alergie, których przyczyną mogą być różne substancje drażniące znajdujące się w atmosferze. Niektóre z tych filtrów są pokryte węglem aktywnym, a niektóre pokryte są polifenolem, który jest uważany za przeciwutleniacz i może skutecznie zwalczać różne rodzaje alergenów, zapobiegając ich przedostaniu się do wnętrza samochodu;
  • elektret – jest to dość drogi filtr kabinowy. Filtry te wypadają korzystnie w porównaniu z poprzednimi typami, ponieważ zawierają nie tylko warstwę powlekanego papieru, który sprzyja czysto mechanicznej filtracji, ale także pojedynczą warstwę elektrycznie naładowanych wrażliwych włókien, które przyciągają do siebie mikroskopijne cząstki, zapobiegając w ten sposób ich przedostaniu się do wnętrza pojazdu. Producenci takich filtrów twierdzą, że ich konstrukcja pozwala pomieścić 99% zanieczyszczeń, których objętość wynosi 10 mikronów i 30% zanieczyszczeń, których objętość nie przekracza jednej setnej mikrona.

 

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) – cena

Ile kosztuje filtr kabinowy? Cena w dużej mierze zależy od jego rodzaju. Ważnym czynnikiem jest to, czy jest to filtr kabinowy węglowy, czy zwykły.

Dobrej jakości filtr możemy już kupić za kilkadziesiąt złotych. W przypadku nowoczesnych pojazdów, jeśli filtr będzie kupowany i wymieniany na na autoryzowanym salonie, to koszt całego przedsięwzięcia może wynieść nawet 800 złotych. Sama usługa będzie tu nas kosztować około 200 złotych. Najtańsze są filtry papierowe. O połowę droższe – filtry węglowe.

CZYTAJ TAKŻE: Polerowanie samochodu. Poradnik krok po kroku

 

Jak wyczyścić filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)?

Wiemy już, co to jest filtr kabinowy. Jak wyczyścić filtr kabinowy i czy w ogóle należy to robić, biorąc pod uwagę, że sam filtr kabinowy pojazdu należy co jakiś czas wymieniać?

Elementy filtrujące należy wymienić po zakończeniu ich eksploatacji. Ponadto eksperci zalecają regularne kontrole środków czyszczących, aby uniknąć poważnego zanieczyszczenia. W przypadku regularnych wymian i kontroli produktu musisz najpierw dowiedzieć się, gdzie znajduje się oczyszczacz powietrza. Może być umieszczony za schowkiem w desce rozdzielczej lub pod schowkiem po stronie pasażera. Dokładną lokalizację można znaleźć w dokumentacji technicznej samochodu lub w Internecie.

Wymiana elementu filtrującego powietrze może odbywać się niezależnie, bez kontaktu z centrum serwisowym. Aby zdemontować produkt, należy odkręcić łączniki, najczęściej są to śruby lub specjalne zatrzaski. Następnie należy dokładnie sprawdzić produkt. Jeśli nie ma silnego zanieczyszczenia, możesz wyczyścić filtr kabinowy własnymi rękami, przedłużając w ten sposób jego żywotność.

Czy możliwe jest umycie filtra kabiny samochodu lub jest jakiś sposób jego prawidłowego czyszczenia? Wszystko zależy od rodzaju filtru. Filtry papierowe można prawidłowo wyczyścić wyłącznie silnym strumieniem powietrza. Najłatwiej to zrobić za pomocą odkurzacza z małą szczotką. Surowo zabrania się go myć, ponieważ po kontakcie z wodą filtr całkowicie straci swój kształt.

Części syntetyczne charakteryzują się wyższą jakością i żywotnością.Aby przedłużyć żywotność, można go odkurzyć. Następnie delikatnie, aby nie uszkodzić produktu umyć w ciepłej wodzie z proszkiem lub mydłem do prania. Na końcu należy dokładnie opłukać produkt pod bieżącą wodą i wysuszyć.

Elementy węglowe różnią się od swoich poprzedników wyższą jakością. Chronią wnętrze samochodu nie tylko przed kurzem, ale także powstrzymują nieprzyjemne zapachy i różne mieszanki gazów szkodliwe dla zdrowia ludzkiego. Nie zaleca się ich prania, ponieważ wraz z cząstkami śmieci i pyłu, także cząstki węgla, które są odpowiedzialne za skuteczne działanie produktu, zostaną wypłukane. Aby przedłużyć żywotność takich części, można wyczyścić je strumieniem sprężonego powietrza.

Czyszczenie i mycie filtra jest szeroko rozpowszechnione wśród właścicieli samochodów, jednak nie pozostaje bez wpływu na właściwości urządzenia:

  • Oczyszczone i umyte elementy filtracyjne tracą swoje właściwości. Faktem jest, że fizyczne mycie pomaga usunąć tylko widoczne elementy śmieci i kurzu. Mikrocząstki, które są niewidoczne dla naszych oczu, pozostają w produkcie, co pociąga za sobą kondensację wilgoci i zaparowanie szyb w przedziale pasażerskim, choć w mniejszym stopniu.
  • Filtr ma często ładunek elektrostatyczny. Fizyczne czyszczenie je usuwa. W związku z tym wydajność części znacznie spada.
  • Nowoczesne elementy filtrujące mają specjalną impregnację lub dodatki antybakteryjne, które przyczyniają się do zatrzymywania drobnoustrojów i bakterii. Podczas mycia substancje te są zmywane, co znacznie obniża poziom ochrony wnętrza przed bakteriami, zarazkami i alergicznymi zapachami.

CZYTAJ TAKŻE: Wał korbowy. Budowa i objawy uszkodzenia, jak wymienić wał korbowy?

 

Co ile wymieniać filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)?

Jak wymienić filtr kabinowy i co najważniejsze co ile wymieniać filtr kabinowy? Każdy model samochodu ma swoje własne wymagania dotyczące częstotliwości wymiany filtra kabinowego. Zazwyczaj jest to wskazane przez producenta. Niemniej jednak od czasu do czasu zaleca się sprawdzanie i wymianę filtrów kabinowych, bez czekania na pojawienie się nieprzyjemnych zapachów w samochodzie, ponieważ ich przedwczesna wymiana może korzystnie wpłynąć na stan twojego zdrowia.

Wymiana filtru kabinowego musi nastąpić, gdy pojawia się stęchły i spleśniały zapach po włączeniu systemu ogrzewania lub klimatyzacji. Ponadto brudny stary filtr może niekorzystnie wpływać na moc wyjściową silnika i powodować silne zaparowanie szyb z powodu zmniejszonego przepływu powietrza z kratek wentylacyjnych. Są to charakterystyczne oznaki, że filtr należy pilnie wymienić. Pamiętaj, że w każdym samochodzie są 4 rodzaje filtrów i wszystkie okresowo wymagają wymiany w celu normalnego funkcjonowania całego systemu.

W zależności od warunków pracy pojazdu stan filtra może być różny dla tego samego okresu użytkowania. Częstotliwość wymiany filtra kabiny pasażerskiej zależy od jego typu: jeśli jest to zwykły papierowy filtr, to musi dojść do wymiany po przejechaniu 30 tysięcy kilometrów. Filtr węglowy trzeba wymienić po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów. W większości przypadków zaleca się wymianę filtra kabinowego dwa razy w roku. W tym czasie filtr aktywnie chroni zdrowie kierowcy i pasażerów. Taki okres użytkowania zapewnia również normalne funkcjonowanie systemów klimatyzacji i ogrzewania.

 

Jak wymienić filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)?

Aby wymienić filtr kabinowy, najpierw znajdź jego lokalizację w kabinie. Jak zauważyliśmy powyżej, w niektórych samochodach filtr znajduje się bezpośrednio w kabinie i można go łatwo usunąć. Bądź jednak ostrożny, aby nie uszkodzić filtra.

Po wyjęciu starego filtra kabinowego nie spiesz się, aby natychmiast wymienić go na nowy. Najpierw wyczyść miejsce, w którym się znajdował, a dopiero potem zainstaluj nowy filtr. Sprawdź instrukcje na jego korpusie, które podpowiedzą, jak poprawnie zainstalować. Zwłaszcza w starszych modelach samochodu wymiana filtra jest uważana po prostu za procedurę, którą prawie każdy kierowca może wykonać samodzielnie.

 

Jaki filtr kabinowy wybrać: węglowy czy zwykły?

Filtry kabinowe są dwojakiego rodzaju – zwykłe i węglowe. Filtry przeciwpyłowe zatrzymują tylko sadzę, puch, pyłki roślin i kurz. Filtry węglowe zawierają węgiel aktywny, dzięki czemu nie tylko oczyszczają powietrze mechanicznie, ale także pochłaniają szkodliwe substancje. Jednocześnie filtr węglowy nie przepuszcza nieprzyjemnych zapachów do kabiny.

Zwykle filtr kabinowy bez problemu radzi sobie z dość dużymi cząstkami. Ale jaki filtr – węglowy czy zwykły – skutecznie poradzi sobie z ilością szkodliwych związków zawartych w spalinach? To te związki chemiczne, które dostały się do wnętrza samochodu, powodują systematyczne migreny i bóle głowy, katar, powodują pieczenie i dyskomfort w oczach.

Zwykle najprostszy filtr kabinowy skutecznie zwalcza duże cząstki, ale nie jest w stanie zabezpieczyć nas przed wszystkim zanieczyszczeniami. Korki uliczne przyczyniają się do dziesięciokrotnego wzrostu dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla. Nieskuteczność konwencjonalnych filtrów kabinowych w walce z tym związkiem gwarantuje przynajmniej lekkie zatrucie. Konwencjonalne filtry kabinowe, które zawierają węgiel aktywny w jednej z warstw, są zdolne do zatrzymywania dowolnych tlenków związków azotu – jest to niewątpliwie zaleta filtrów węglowych. Ale z drugiej strony zdolność filtrów węglowych do adsorpcji związków azotu pogarsza wydajność i wydajność takich filtrów. Inną trującą substancją jest toksyczny, bezbarwny gaz formaldehydowy. Ma ostry charakterystyczny zapach. Jednak wysokie stężenie formaldehydu w spalinach jest wyjątkiem, a nie normą. Filtry kabinowe z węglem drzewnym radzą sobie z tego typu zanieczyszczeniami.

CZYTAJ TAKŻE: Konserwacja podwozia. Kiedy ją przeprowadzić i jak zrobić to samodzielnie?

Więcej:motoryzacja