Ferrari: historia marki
Ferrari to marka, której początki sięgają 1940 roku. Jej twórcą jest Enzo Ferrari – włoski kierowca wyścigowy. Jego pasja do sportów motorowych dała początek samochodom, z których każdy ma dziś status kultowego.
Młody Enzo Ferrari nie miał ambicji produkowania najlepszych sportowych maszyn na świecie. Tym, co znajdowało się na szczycie jego priorytetów, była jazda. W 1920 roku Enzo objął funkcję kierowcy fabrycznego teamu Alfa Romeo. 9 lat później założył własny team – Scuderia Ferrari (Stajnia Ferrari). Enzo prowadził swój team do 1938 roku, kiedy ówczesny zarząd Alfy Rome nakłonił go do objęcia sterów w ich fabrycznym dziale sportu.
Jego kariera nie trwała jednak zbyt długo. W 1940 roku zakłady Alfy Romeo rozpoczęły produkcję na rzecz armii, a Enzo został bez pracy. Wciąż jednak obowiązywał go kontrakt, w którym została zawarta klauzula, na mocy której przez 4 lata nie mógł zajmować się sportem motorowym. Enzo otworzył zatem firmę Auto Avio Costruzioni Ferrari – niewielką manufakturę, w której wytwarzane były części lotnicze, narzędzia i przy okazji – sportowe samochody.
Opracowywaniem sportowych maszyn trudnili się dwaj inżynierowie, którzy Alfy Romeo – Alberto Massimino oraz Vittorio Bellentani. Pierwszym ukończonym projektem był Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Samochód korzystał z jednostki napędowej, skrzyni biegów i zawieszenia Fiata 508.
W 1943 roku, gdy naloty Aliantów skupiły się na Modenie, Enzo przeniósł swoje zakłady do Maranello. Tam też rozpoczęły się prace nad pierwszym samochodem, oficjalnie sygnowanym nazwiskiem Ferrari. W 1947 roku firma miała gotowe 2 egzemplarze modelu 125 S. Samochód zadebiutował podczas ulicznego wyścigu w Piacenzy. Za jego kierownicą zasiadł Franco Cortese, jednak z powodu defektu technicznego włoska maszyna nie osiągnęła linii mety. Drugi start, w Grand Prix Rzymu, był już znacznie bardziej udany – 25 maja 1947 roku, samochód Ferrari pierwszy raz został wpisany na listę zwycięskich maszyn.
Kolejne lata przyniosły triumf w tak prestiżowych imprezach, jak choćby 24h Le Mans. W 1951 roku samochód prowadzony przez Jose Gonzalesa zwyciężył w Grand Prix Formuły 1. To właśnie królewska seria wyścigowa przyniosła firmie Ferrari największą sławę. Fabryczny zespół ma na koncie 16 tytułów mistrzowskich w kategorii konstruktorów, a jego kierowcy 15 razy stawali na najwyższym podium mistrzostw.
W 1969 roku firma Enzo Ferrari’ego została kupiona przez koncern Fiat. Założyciel legendarnej marki przez cały czas posiadał głos w kwestii funkcjonowania firmy oraz wyścigowego teamu Scudria Ferrari, gdzie, jak głosi wieść, sprawował dyktatorskie rządy.
W 2002 roku Fiat odsprzedał część udziałów (24 proc.) bankowi Mediobanca. W 2006 roku udało się odkupić 29 proc. akcji. Obecnie w rękach włoskiego koncernu znajduje się 85 proc. firmy. 10 proc. udziałów posiada Piero Ferrari – syn legendarnego Enzo. Reszta należy do Mubadala Development Company.
Ferrari: stare modele
Stare Ferrari wzbudzają zachwyt miłośników motoryzacji i stanowią obiekt pożądania kolekcjonerów z całego świata. Największym powodzeniem cieszą się najmocniejsze maszyny, reprezentujące najwyższy segment w klasie samochodów sportowych.
Pierwszym supersamochodem Ferrari był model 250 GTO, produkowany w latach 1962-1964. Maszyna była wyposażona w jednostkę 3,0 V12, generującą 300 KM. Taka moc pozwalała na osiągnięcie pierwszej setki w czasie 6,2 sekundy i prędkości maksymalnej 280 km/h.
W 1984 roku zadebiutowało Ferrari 288 GTO, z 8-cylindrowym silnikiem turbo, o pojemności 2855 cm3. 400-konna maszyna osiągała pierwszą setkę w czasie 4,8 sekundy i mogła pędzić 300 km/h.
W 1987 roku zaprezentowano jeden z najbardziej kultowych modeli – F40. Podwójnie doładowana jednostka 2,9 V8 generowała 478 KM, co zapewniało lekkiemu autu sprint do pierwszej setki w czasie 3,8 sekundy i prędkość maksymalną, wynoszącą 324 km/h. Samochód ważył 1324 kg i był ostatnim modelem firmy, budowanym według zasad starej szkoły – piekielna moc + niska masa = prędkość i prowadzenie.
8 lat później, do sprzedaży trafił model F50, o którym mówiono, że jest bolidem F1 wśród drogowych samochodów. Między osiami niezwykłej maszyny pracował silnik 4,7 V12, o mocy 520 KM. Osiągi? 3,7 sekundy od 0 do 100 km/h i prędkość maksymalna wynosząca 325 km/h.
Kolejny supersamochód włoskiej marki, został nazwany na cześć wielkiego założyciela. Ferrari Enzo (produkowany w latach 2002-2004), bo o nim mowa, legitymował się mocą 660 KM, generowaną przez silnik 6,0 V12. Pierwsza setka pojawiała się na prędkościomierzu po upływie 3,3 sekundy, a wskazówka kończyła pracę na 355. kilometrze.
W 2013 roku, firma zaprezentowała pierwszą hybrydę w swojej historii – Ferrari LaFerrari. W tym przypadku, układ spalinowo-elektryczny nie służy względom ekologicznym, a prędkości. Sumaryczna moc silnika elektrycznego i jednostki 6,3 V12 to 963 KM, co przekłada się na czas przyspieszenia 0-100, wynoszący 2,8 sekundy i na prędkość maksymalną przekraczającą 350 km/h.
Ferrari: nowe modele
Czerwone Ferrari wywołuje drżenie nóg u każdego prawdziwego miłośnika motoryzacji, choć sportowe nadwozie w innym kolorze niż kultowy Rosso Corsa wygląda równie efektownie.
Ferrari Polska to oficjalny dystrybutor włoskich maszyn w kraju nad Wisłą. Obecnie, funkcjonują dwa salony – w Katowicach i w Warszawie. Jakie auta Ferrari można tak kupić? Osoby z odpowiednio dużym saldem konta bankowego, mogą wybierać spośród modeli dostępnych “od ręki” lub produkowanych na zamówienie. Obecnie, portfolio marki obejmuje następujące modele:
- Portofino,
- 488 Pista,
- 488 Spider,
- F8,
- GTC4 Lusso,
- 812 Superfast,
- 812 GTS,
- SF90 Stradale.
W połowie 2020 roku, do sprzedaży trafi Ferrari Roma
Ferrari: ceny
Ile kosztuje nowe Ferrari. Samochód włoskiej marki, bez względu na model, z miejsca staje się kultową maszyną, więc na okazyjne ceny, nie ma co liczyć. Cennik otwiera kwota przekraczająca 982 tys. zł, którą trzeba zapłacić za model Portofino. W środku plasuje się Ferrari 812 Superfast, którego cena przekracza 1 500 000 zł. Cennik zamyka hybrydowy model SF90 Stradale, który kosztuje 2 192 124 zł.
Należy pamiętać, że ceny katalogowe stanowią raczej wartość orientacyjną. Finalny koszt zakupu jest w dużej mierze determinowany przez dodatki, które wybierze klient.
Ferrari: ciekawostki
Znane na całym świecie logo włoskiej marki, przedstawiające czarnego, wierzgającego kopytami konia, to hołd, jaki Enzo Ferrari złożył znanemu włoskiemu lotnikowi z czasów I wojny światowej. Mowa o Francesco Baracca.
W 1970 roku, Ferrari zaprezentowało koncepcyjny model, charakteryzujący się futurystycznym nadwoziem. Samochód był napędzany silnikiem 5,0 V12, który generował aż 550 KM. Tak uzbrojony samochód mógł rozpędzić się do niewiarygodnej w tamtych czasach prędkości 360 km/h.
W 2013 roku pojawił się pomysł ograniczenia rocznej produkcji do 7000 samochodów. Takie działanie miało służyć prestiżowi i zachowaniu elitarnego charakteru marki. Kiedy Luca di Cordero Montezemolo ustąpił ze stanowiska prezesa (w 2014 roku), produkcję zwiększono do 10000 egzemplarzy rocznie.
Nie każde Ferrari można kupić ot tak. W przypadku niektórych modeli, klienci są wybierani przez firmę.
Ferrari wyprodukowało ma w swojej historii modele z napędem na 4 koła – FF i GTC/4 Lusso. Zawsze były to 4-miejscowe modele klasy GT, z jednym wyjątkiem – model SF90 Stradale to supersportowy samochód najwyższej klasy, napędzany układem hybrydowym, którego moc trafia na wszystkie koła. W trybie elektrycznym, samochód jest napędzany wyłącznie na przednią oś!
Tytuł najdroższego samochodu świata dzierży Ferrari 250 GTO, wyprodukowane w 1963 roku. Na aukcji, ten niezwykły samochód uzyskał cenę 38,1 mln dolarów.
Powłoka lakiernicza Ferrari F40 była tak cienka, że pod lakierem można było dostrzec strukturę włókna węglowego. Nie, nie chodziło o cięcie kosztów, a o maksymalną redukcję masy.
Ferrari podarowało jeden egzemplarz modelu Enzo papieżowi Janowi Pawłowi II. Samochód trafił na aukcję, a zysk ze sprzedaży trafił do ofiar tsunami na Oceanie Indyjskim.
Ferrari: nagrody
Auta Ferrari reprezentują najwyższy poziom inżynieryjny i designerski, nic więc dziwnego, że sportowe maszyny włoskiego producenta niejednokrotnie były wyróżniane w najbardziej prestiżowych plebiscytach. Oto kilka przykładów nagród, które padły łupem stajni z Maranello:
- 2001 – nagroda All Star Award dla najlepszego GT Detroit Motor Show dla modelu 456 M GT,
- 2001 – nagroda Compasso d’Oro Award dla modelu 550 Barchetta Pininfarina,
- 2002 – nagroda Best i Show na Paris Motor Show dla modelu Enzo,
- 2002 – nagroda Best in Show dla modelu 342 America,
- 2002, 2003 – nagroda Most Beautiful Car in the World w plebiscycie magazynu Forbes,
- 2009 – nagroda Car of the Year i Supercar of the Year magazynu Top Gear dla modelu 458 Italia,
- 2009 – nagroda Best in Show dla modelu 458 Italia,
- 2013 – nagroda Auto Design Award dla modelu F12berlinetta.