Future Combat Air System (FCAS) to projekt systemu bojowego, w skład którego wchodzi samolot szóstej generacji Next Generation Fighter, ale także współpracujące z nim bezzałogowe aparaty latające. Owoc współpracy Francji, Niemiec i Hiszpanii ma być w powszechnej służbie do 2040 r., a do 2030 r. powinien pojawić się zdolny do lotu demonstrator. Do programu właśnie dołączyła Belgia jako obserwator.
Czytaj też: “Lojalny skrzydłowy” firmy Saab odmieni oblicze dronów wojskowych
Według Defense News, sztuczna inteligencja (AI) odgrywa kluczową rolę w rozwoju różnych systemów w ramach programu FCAS i będzie miała ogromny wpływ na sposób działania samolotu oraz funkcjonowania jego pilotów. Airbus, czyli wykonawca projektu, ujawnił, że myśliwiec szóstej generacji zawsze będzie w powietrzu w towarzystwie dronów – lojalnych skrzydłowych.
FCAS to nie tylko myśliwiec szóstej generacji, ale towarzyszący mu rój dronów
Jednym z kluczowych wyróżników FCAS jest to, że myśliwiec szóstej generacji zbudowany przez Airbusa, zawsze będzie w powietrzu w towarzystwie dronów – lojalnych skrzydłowych – używanych do różnych celów. Będą zbierać dane, zwiększać możliwości rozpoznawcze, a także atakować, gdy zajdzie taka potrzeba. Te bezzałogowce będą obdarzone pewnym stopniem autonomii w podejmowaniu decyzji – jak dużym, nie ujawniono.
Czytaj też: Pentagon bierze się za wojskowe drony. To będzie rewolucja na polu walki
Do realizacji programu FCAS konieczne będzie zbudowanie nowego typu sztucznej inteligencji. W ujawnionym raporcie, cytowany jest Onur Deniz, dyrektor generalny firmy NeuralAgent, której zadaniem będzie zapewnienie, że proces wymiany danych pozostanie stały w samolotach i dronach platformy FCAS.
Zastosowane przez nich podejście pozwoli skrzydłowym dronom podejmować decyzje samodzielnie, zamiast czekać na pozwolenie z centrali dowodzenia. Co więcej, maszyny będą stale przekazywać sobie zbierane dane, dzięki czemu inne drony z roju będą w stanie podejmować jeszcze lepsze decyzje. To oznacza, że platforma FCAS jako całość z każdą zakończoną misją będzie coraz “lepsza”. Przeprowadzono już pierwsze symulacje, które w 95 proc. zakończyły się sukcesem w podejmowanych decyzjach na polu bitwy.
Onur Deniz mówi:
Do końca 2025 r. oprogramowanie będzie gotowe do integracji z istniejącym sprzętem – na początku starszymi systemami. Później będziemy stopniowo wprowadzać coraz nowsze platformy.
FCAS będzie skoncentrowany wokół podstawowego systemu uzbrojenia nowej generacji (Next Generation Squad Weapon, NGSW). W tym “systemie systemów” pilotowane myśliwce nowej generacji będą współpracować z bezzałogowymi transporterami zdalnymi – wszystkie połączone z innymi systemami w kosmosie, w powietrzu, na ziemi, na morzu i w cyberprzestrzeni za pośrednictwem chmury danych zwanej Combat Cloud.
Airbus twierdzi, że planowane jest stopniowe wdrażanie możliwości FCAS poprzez wdrożenie początkowej świadomości sytuacyjnej na wszystkich platformach w połowie lat 20. obecnego wieku.