Collins Aerospace, firma należąca do RTX, zademonstrowała swój ulepszony system chłodzenia Enhanced Power and Cooling System (EPACS). EPACS jest opracowywany w celu zastąpienia obecnego systemu zarządzania temperaturą na pokładach amerykańskiej floty F-35. Urządzenie wykazało wydajność chłodniczą wynoszącą 80 kW w różnych warunkach.
Czytaj też: Niewyjaśnione zniknięcie F-35. Pilot katapultował się i wylądował w cudzym ogródku
Henry Brooks, prezes Power & Controls w Collins Aerospace, mówi:
F-35 jest ostoją sił sojuszniczych na całym świecie. Aby zmodernizować platformę za pomocą zaawansowanych systemów przeciwdziałających pojawiającym się zagrożeniom, wymagana jest znacznie zwiększona wydajność chłodzenia. Dzięki bardziej wydajnemu cyklowi termodynamicznemu EPACS może zapewnić zwiększone chłodzenie, jakiego potrzebuje F-35, przedłużając jego żywotność o kolejne lata.
F-35 z lepszym chłodzeniem, które wystarczy im na długie lata użytkowania
Obecny system zarządzania mocą i temperaturą – Power and Thermal Management System (PTMS) – obecny w myśliwcach F-35 Lightning II, jest często przeciążany. Ponieważ PTMS nie chłodzi silnika z odpowiednią wydajnością, ten pracuje powyżej zamierzonego poziomu. To z kolei przekłada się na szybsze jego zużycie i zwiększenie kosztów eksploatacyjnych maszyny.
Czytaj też: Historyczne wydarzenie w Finlandii. Nie uwierzysz, gdzie wylądowały te F-35A
Projektanci samolotu F-35 założyli, że elektronika będzie wytwarzać nie więcej niż 14 kW ciepła odpadowego. Założenie to wzięto pod uwagę przy projektowaniu PTMS, uwzględniając moc wyjściową silnika układu chłodzenia i średnicę rurek doprowadzających płyn chłodzący do wymiennika ciepła polialfaolefina-powietrze.
Brak odpowiedniego chłodzenia staje się coraz większym problemem ze względu na dodanie mocniejszej elektroniki i czujników w ramach programu modernizacji Block 4. Udoskonalenia te zwiększyły zapotrzebowanie na system chłodzenia, który może obsłużyć do 47 kW ciepła odpadowego. Co więcej, modernizacje zaplanowane na lata 30. XXI wieku mogą podnieść zapotrzebowanie do co najmniej 62 kW, a być może nawet do 80 kW. EPACS stworzony przez Collins Aerospace ma poradzić sobie z tymi zadaniami.
Niedawno F-35 Joint Program Office opublikowało zapytanie ofertowe o stworzenie systemu z wydajnością chłodniczą zwiększoną do 80 kW, czyli ponad dwa razy większą niż obecnie. Jeżeli EPACS faktycznie jest w stanie osiągnąć takie wartości, bez problemu obsłuży planowane modernizacje myśliwca, a także zapewni odpowiedni margines na cały okres jego eksploatacji.
Firma Collins Aerospace ma duże doświadczenie w dostarczaniu systemów chłodzenia i wytwarzania energii do samolotów komercyjnych oraz wojskowych. EPACS jest kompatybilny ze wszystkimi trzema wariantami F-35 (F-35A, F-35B i F-35C).