Dwa myśliwce F-35 Lightning II Sił Powietrznych USA (USAF) przydzielone do 493. Eskadry Myśliwskiej, 48. Skrzydła Myśliwskiego Królewskich Sił Powietrznych Lakenheath w Wielkiej Brytanii wykonały historyczne lądowanie na pasie autostrady Hosio w fińskiej gminie Ranua. Piloci pomyślnie wylądowali na pasie autostrady o szerokości mniejszej niż 30 m w ramach ćwiczeń BAANA24. To część szerszej strategii Agile Combat Employment (ACE).
Czytaj też: F-35 to najlepsze myśliwce na świecie, ale dopiero teraz dostały kluczową zgodę
Kpt. Jordan Kendall, pilot jednego z F-35, które wylądowały na fińskiej autostradzie, mówi:
Udowodnienie, że potrafimy wykonać krótkie lądowanie polowe tymi myśliwcami piątej generacji, ma kluczowe znaczenie dla budowania pewności siebie i zaprezentowania naszej zdolności do działania w trudnych warunkach podczas wykonywania operacji ACE.
Dwa F-35 wylądowały na fińskiej autostradzie – jak to możliwe?
Wybrana autostrada w Finlandii – jednego z kluczowych sojuszników NATO, ale także kraju o strategicznym położeniu na mapie Europy, bo graniczącego z Rosją – była idealnym miejscem do przeprowadzenia tego testu. Lądowanie F-35 na odcinku fińskiej drogi miało na celu sprawdzenie, jak nowoczesne myśliwce poradzą sobie w trudniejszych, mniej przygotowanych warunkach niż te, które oferują standardowe lotniska.
Czytaj też: Historyczne wydarzenie w Finlandii. Nie uwierzysz, gdzie wylądowały te F-35A
Test przeprowadzony na fińskiej autostradzie był pierwszym tego rodzaju manewrem w historii USAF. Samoloty F-35 Lightning II, znane ze swojej zaawansowanej technologii stealth i zdolności bojowych, wylądowały na specjalnie przygotowanym odcinku drogi, który oczywiście był wyłączony z ruchu na czas trwania manewrów.
Lądowanie na autostradzie stawia przed pilotami wiele wyzwań. Tradycyjne pasy startowe na lotniskach są szerokie, długie i zaprojektowane z myślą o operacjach lotniczych. Autostrady, choć mniej przystosowane do takich manewrów, stanowią jednak realną alternatywę w sytuacjach, gdy pasy startowe mogą zostać zniszczone, zablokowane lub zaatakowane. Takie sytuacje mogą się zdarzyć, nie tylko w przypadku globalnego konfliktu zbrojnego.
Kpt. Jordan Kendall dodaje:
Przyjmujemy ACE jako koncepcję i udowadniamy jej zastosowanie. Budujemy zaufanie do siebie i naszych sojuszników z NATO, włączając ACE do taktycznych planów gry.
Przeprowadzony test jest tylko jednym z elementów strategii Agile Combat Employment (ACE). Zakłada ona, że siły powietrzne muszą być gotowe do szybkiego rozmieszczenia w dowolnym miejscu na świecie, niezależnie od dostępności stałych baz wojskowych. W obliczu zagrożeń, które mogą pojawić się w przyszłych konfliktach – zarówno konwencjonalnych, jak i asymetrycznych – umiejętność operowania z improwizowanych miejsc, takich jak autostrady, jest kluczowa dla utrzymania przewagi taktycznej.
Strategia ACE zakłada również większą decentralizację operacji wojskowych. Zamiast polegać na kilku dużych bazach, siły powietrzne mogą w przyszłości wykorzystywać mniejsze, rozproszone punkty operacyjne, co utrudni przeciwnikowi atak na całą infrastrukturę lotniczą. Lądowania na autostradach, wyspach czy innych tymczasowych lokalizacjach mogą stać się normą, zwiększając zdolności bojowe oraz mobilność nowoczesnych sił powietrznych.
Dla Finlandii, lądowanie F-35 na ich autostradzie jest również sygnałem strategicznym. Jako nowy członek NATO, kraj ten pokazuje, że jest gotowy na współpracę i integrację w ramach sojuszu, a jego infrastruktura może służyć jako wsparcie w ewentualnych operacjach wojskowych.