Amerykańskie lotnictwo doczekało się wyjątkowego samolotu. Jak eVTOL wpłynie na Siły Powietrzne USA?

Siły Powietrzne USA odebrały swój pierwszy elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL) o nazwie Midnight, który został wyprodukowany przez kalifornijską firmę Archer Aviation. Dlaczego jest to ważny krok w rozwoju technologii lotniczej amerykańskiego lotnictwa?
Amerykańskie lotnictwo doczekało się wyjątkowego samolotu. Jak eVTOL wpłynie na Siły Powietrzne USA?

Siły Powietrzne USA doczekały się pierwszego samolotu elektrycznego Midnight

Zakup samolotu Midnight przez Siły Powietrzne USA jest częścią szerszych działań mających na celu integrację w operacjach wojskowych najnowocześniejszych technologii podwójnego zastosowania. Dostawa ta odbywa się w ramach kontraktu Agility Prime, który jest wart 142 miliony dolarów i został podpisany z firmą Archer Aviation przez AFWERX, a więc specjalny oddział Departamentu Sił Powietrznych, skupiający się na przekształcaniu zaawansowanych technologii z sektora komercyjnego w zastosowania wojskowe.

Czytaj też: Miniaturowe odrzutowce poleciały zamiast pocisków manewrujących. Co tym razem wykombinowały USA?

Po tym, jak samolot Midnight trafił w ręce amerykańskiego lotnictwa, rozpoczęły się jego testy, które zostały zrealizowane przez zespół, składający się z pilotów oraz ekspertów lotów testowych Archer. Wtedy to samolot został poddany próbom w różnych symulowanych misjach, a w tym ewakuacjach medycznych, transporcie ładunków oraz operacjach wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania. Testy te miały na celu potwierdzenie potencjału operacyjnego Midnight w rzeczywistych scenariuszach wojskowych i tym samym zagwarantować, że spełnia on rygorystyczne wymagania Sił Powietrznych USA.

Midnight eVTOL został zaprojektowany do przenoszenia ładunku o masie około 450 kilogramów, a podczas lotu osiąga prędkości przekraczające 160 kilometrów na godzinę. Ten czteromiejscowy samolot zachwyca jednak nie tymi możliwościami, które do najbardziej imponujących nie należą, a tym, że jest zaprojektowany do podejmowania szybkich lotów z minimalnym czasem przestoju. Zawdzięcza to swojemu rewolucyjnemu elektrycznemu układowi napędowemu, który umożliwia szybkie ładowanie między misjami, a tak się składa, że ta zdolność jest szczególnie istotna dla operacji wojskowych, wymagających szybkich czasów reakcji i wysokiego tempa operacyjnego.

Czytaj też: Morze wyrzuciło na brzeg 146 delfinów. To największe tego typu zdarzenie w historii USA

Jedną z wyróżniających cech Midnight eVTOL jest jego zdolność do pionowego startu i lądowania oraz przechodzenia w lot poziomy. Oznacza to, że łączy w sobie najlepsze cechy śmigłowców i samolotów stałopłatowych, co zresztą jest możliwe dzięki autorskiemu elektrycznemu układowi napędowemu oraz specjalnej konstrukcji śmigieł, a więc duetu, który umożliwia samolotowi efektywne przemieszczanie się po osiągnięciu wysokości. Niska sygnatura akustyczna tego samolotu to kolejna zaleta, czyniąca go atrakcyjnym wyborem do misji wymagających pozostania w ukryciu, ale oczekuje się również, że podczas operacji będzie bezpieczniejszy i bardziej ekonomiczny, co jest zgodne z celami amerykańskiego lotnictwa dotyczącymi zmniejszenia logistycznego obciążenia i kosztów operacyjnych związanych z wojskową awioniką.

Czytaj też: Spójrz na przyszłość energetyki, czyli pierwszy w USA reaktor generacji IV

W ramach dalszego rozwoju samolot Midnight przejdzie szeroko zakrojone testy i oceny przez AFWERX, co pozwoli dopracować jego koncepcje operacyjne i zbadać pełen potencjał. Jego pełna i udana integracja finalnie może otworzyć drogę do szerszego zastosowania elektrycznych pionowzlotów zarówno w aplikacjach wojskowych, jak i cywilnych, co potencjalnie przekształci sposób, w jaki postrzegamy transport powietrzny i zdolności szybkiej reakcji.