Siły Powietrzne USA doczekały się pierwszego samolotu elektrycznego Midnight
Zakup samolotu Midnight przez Siły Powietrzne USA jest częścią szerszych działań mających na celu integrację w operacjach wojskowych najnowocześniejszych technologii podwójnego zastosowania. Dostawa ta odbywa się w ramach kontraktu Agility Prime, który jest wart 142 miliony dolarów i został podpisany z firmą Archer Aviation przez AFWERX, a więc specjalny oddział Departamentu Sił Powietrznych, skupiający się na przekształcaniu zaawansowanych technologii z sektora komercyjnego w zastosowania wojskowe.
Czytaj też: Miniaturowe odrzutowce poleciały zamiast pocisków manewrujących. Co tym razem wykombinowały USA?
Po tym, jak samolot Midnight trafił w ręce amerykańskiego lotnictwa, rozpoczęły się jego testy, które zostały zrealizowane przez zespół, składający się z pilotów oraz ekspertów lotów testowych Archer. Wtedy to samolot został poddany próbom w różnych symulowanych misjach, a w tym ewakuacjach medycznych, transporcie ładunków oraz operacjach wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania. Testy te miały na celu potwierdzenie potencjału operacyjnego Midnight w rzeczywistych scenariuszach wojskowych i tym samym zagwarantować, że spełnia on rygorystyczne wymagania Sił Powietrznych USA.
Midnight eVTOL został zaprojektowany do przenoszenia ładunku o masie około 450 kilogramów, a podczas lotu osiąga prędkości przekraczające 160 kilometrów na godzinę. Ten czteromiejscowy samolot zachwyca jednak nie tymi możliwościami, które do najbardziej imponujących nie należą, a tym, że jest zaprojektowany do podejmowania szybkich lotów z minimalnym czasem przestoju. Zawdzięcza to swojemu rewolucyjnemu elektrycznemu układowi napędowemu, który umożliwia szybkie ładowanie między misjami, a tak się składa, że ta zdolność jest szczególnie istotna dla operacji wojskowych, wymagających szybkich czasów reakcji i wysokiego tempa operacyjnego.
Czytaj też: Morze wyrzuciło na brzeg 146 delfinów. To największe tego typu zdarzenie w historii USA
Jedną z wyróżniających cech Midnight eVTOL jest jego zdolność do pionowego startu i lądowania oraz przechodzenia w lot poziomy. Oznacza to, że łączy w sobie najlepsze cechy śmigłowców i samolotów stałopłatowych, co zresztą jest możliwe dzięki autorskiemu elektrycznemu układowi napędowemu oraz specjalnej konstrukcji śmigieł, a więc duetu, który umożliwia samolotowi efektywne przemieszczanie się po osiągnięciu wysokości. Niska sygnatura akustyczna tego samolotu to kolejna zaleta, czyniąca go atrakcyjnym wyborem do misji wymagających pozostania w ukryciu, ale oczekuje się również, że podczas operacji będzie bezpieczniejszy i bardziej ekonomiczny, co jest zgodne z celami amerykańskiego lotnictwa dotyczącymi zmniejszenia logistycznego obciążenia i kosztów operacyjnych związanych z wojskową awioniką.
Czytaj też: Spójrz na przyszłość energetyki, czyli pierwszy w USA reaktor generacji IV
W ramach dalszego rozwoju samolot Midnight przejdzie szeroko zakrojone testy i oceny przez AFWERX, co pozwoli dopracować jego koncepcje operacyjne i zbadać pełen potencjał. Jego pełna i udana integracja finalnie może otworzyć drogę do szerszego zastosowania elektrycznych pionowzlotów zarówno w aplikacjach wojskowych, jak i cywilnych, co potencjalnie przekształci sposób, w jaki postrzegamy transport powietrzny i zdolności szybkiej reakcji.