Twoje auto – nowa bateria dla domu? Rewolucja w magazynowaniu energii dzięki EV

Statystycznie akumulatory w pojazdach elektrycznych są używane tylko przez godzinę dziennie. A co z resztą czasu? Niemcy mają pomysł, jak go nie zmarnować – wystarczy podłączyć EV do domowej sieci elektrycznej.
EV pobierają energię z sieci elektrycznej, ale mogą ją także oddawać /Fot. Unsplash

EV pobierają energię z sieci elektrycznej, ale mogą ją także oddawać /Fot. Unsplash

Elektryczne pojazdy (EV) mogą wkrótce stać się czymś więcej niż tylko środkiem transportu. Dzięki technologii dwukierunkowego ładowania zyskują potencjał, by przechowywać energię, a następnie zasilać domy lub sieć energetyczną w momencie zwiększonego zapotrzebowania. Niemiecki Fraunhofer Institute przeprowadził badanie, które wskazuje na ogromne korzyści płynące z użycia EV jako mobilnych magazynów energii, zwłaszcza w krajach, takich jak Niemcy i Francja.

EV i domowa sieć elektryczna to połączenie idealne

Technologia dwukierunkowego ładowania pozwala EV nie tylko pobierać energię z sieci, ale także zwracać ją, gdy jest to potrzebne. W praktyce oznacza to, że “elektryk”, który zazwyczaj jest używany tylko przez ok. godzinę dziennie, może przez pozostałe 23 godziny pracować jako magazyn energii. Łącząc EV np. z panelami słonecznymi, można wygenerować rocznie oszczędności od 31 do 780 euro.

Czytaj też: Pożary EV pod kontrolą. Innowacyjne rozwiązanie przetrwało test w ekstremalnej temperaturze

Europejska organizacja ekologiczna Transport & Environment oszacowała, że masowe wdrożenie tej technologii mogłoby pozwolić zaoszczędzić aż 22 miliardy euro rocznie w skali całej Unii Europejskiej. Technologia ta mogłaby również zwiększyć opłacalność energii odnawialnej. Produkcja energii ze źródeł, takich jak wiatr czy Słońce często nie pokrywa się z godzinami największego zapotrzebowania na prąd – EV mogłyby przechowywać energię w ciągu dnia i oddawać ją do sieci w nocy. Badania sugerują, że pojazdy elektryczne mogłyby zaspokoić nawet 9 proc. potrzeb energetycznych całej Unii Europejskiej, a w sprzyjających warunkach – aż 20 proc.

Ładowanie EV – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Potencjał technologii wykracza poza Europę. Szacuje się, że do 2050 r. na całym świecie będzie około 1,5 miliarda EV, a każda z ich baterii o średniej pojemności 60 kWh mogłaby dostarczać energię do zasilania gospodarstw domowych lub sieci. Globalna flota takich pojazdów mogłaby magazynować aż 90 miliardów kWh energii.

Niektóre kraje już zaczęły promować technologię dwukierunkowego ładowania. We Francji właściciele nowego Renault R5 mogą korzystać z 10 000 km darmowego ładowania w zamian za udostępnianie pojazdów jako baterii sieciowych przez co najmniej 15 godzin dziennie. Według ankiety przeprowadzonej przez Eon, aż 77 proc. respondentów chętnie wykorzystywałoby tę technologię do zasilania swoich domów, a 65 proc. byłoby skłonnych wspierać lokalne sieci energetyczne.

Chociaż instalacja stacji ładowania z funkcją dwukierunkowego przepływu energii wymaga wyższych nakładów początkowych, oszczędności wynikające z ich wykorzystania mogą szybko zrekompensować poniesione koszty. Eksperci są zgodni – prywatne i publiczne stacje ładowania powinny oferować takie rozwiązania, aby zmaksymalizować korzyści dla użytkowników i całego systemu energetycznego.