Zeroemisyjny transport towarowy? Ciężarówka na panele słoneczne i biodiesel

Pierwsza na świecie ciężarówka zasilana energią słoneczną została pokazana na konferencji WETEX 2024 w Dubaju. Dzięki dwóm panelom fotowoltaicznym o mocy 550 W, pojazd może z łatwością pracować nieprzerwanie przez 8 godzin.
Ciężarówki – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Ciężarówki – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Kraje na całym świecie chcą odejść od paliw kopalnych, ale jest to proces powolny. Zamiast czekać, aż technologia sprawi, że zielone źródła energii będą zasilać ciężkie maszyny, ciekawą opcją są ekologiczne rozwiązania krótkoterminowe, jak biodiesel.

Czytaj też: Ten kolos przewiezie 240 ton ładunku, choć nie ma kierowcy. Ciężarówka jak z dziecięcych marzeń

Biodiesel spala się czysto, wytwarza więcej energii i generuje mniej emisji dwutlenku węgla niż paliwa kopalne, dlatego jest przyjazny dla środowiska. W odpowiedzi na niedawno wdrożoną krajową politykę biopaliwową, firma ENOC (Emirates National Oil Company) zaprezentowała ciężarówkę zasilaną energią słoneczną. Ma ona pomóc w realizacji ambitnych celów transformacji energetycznej Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA).

To prawdziwie “zielona” ciężarówka – wkrótce będzie takich więcej

Dubajska ENOC Group jest firmą należącą do rządu Dubaju i zajmuje się produkcją ropy naftowej i gazu od momentu założenia w 1993 r. Posiadając klientów na ponad 60 rynkach, a spółki zależne ENOC Group zajmują się działalnością taką jak rafinacja, produkcja smarów czy lotnictwo – branże o dużym zużyciu paliw kopalnych. Po tym, jak ZEA przedstawiły swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju i misję osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r., grupa zajęła się również produkcją biodiesla.

Czytaj też: Zużyte panele słoneczne źródłem cennego surowca. Można odzyskać go aż 99 procent

Biodiesel, będący alternatywą dla paliw kopalnych, jest syntetyzowany przy użyciu olejów roślinnych, tłuszczów zwierzęcych, a nawet odpadów restauracyjnych. Może być stosowany poprzez mieszanie go z paliwami kopalnymi lub w postaci niezmienionej w silnikach.

ENOC Link to ciężarówka do przewozu biodiesla zasilana panelami słonecznymi

Podczas targów Water, Energy, Technology and Environment Exhibition (WETEX) 2024, firma ENOC zaprezentowała zasilaną energią słoneczną ciężarówkę do dostawy biodiesla. Ma pojemność 5000 litrów i jest podzielona na dwie komory, aby ułatwić transport i dystrybucję dwóch mieszanek biodiesla jednocześnie. Dzięki dwóm panelom słonecznym o mocy 550 W może pracować przez pełne 8 godzin.

Energia z paneli słonecznych jest magazynowana w dwóch bateriach 240 V, które stanowią główne źródło zasilania. Bateria 24 V jest dodatkowym źródłem zasilania na wypadek awarii lub rozładowania się akumulatora głównego. Aby zapewnić kierowcom komfortową jazdę, ciężarówka jest również wyposażona w oddzielną baterię 24 V, która zasila klimatyzator.

Saif Humaid Al Falasi, CEO grupy ENOC Group, mówi:

W ENOC Group jesteśmy zobowiązani do dostarczania pionierskich rozwiązań energetycznych, aby zrealizować bardziej zrównoważoną przyszłość dla wszystkich. Dzisiaj z przyjemnością prezentujemy światową nowość na WETEX, zasilaną energią słoneczną ciężarówkę na biodiesel ENOC Link, która jest dowodem naszego zaangażowania w ochronę środowiska i zrównoważoną dystrybucję paliw. Zachęcając do przyjmowania czystszych opcji paliwowych, które zmniejszą poziom emisji i zwiększą wydajność operacyjną, podejmujemy znaczący krok w kierunku przyczynienia się do wzmocnienia gospodarki narodowej i poprawy jakości życia w społeczeństwie zgodnie z Krajową Polityką Biopaliw.

Nowe ciężarówki są wyposażone w certyfikowane przez ATEX panele słoneczne fotowoltaiczne (PV) podłączone do sieci, które generują 1,3 MWh energii słonecznej rocznie. Przekłada się to na redukcję emisji dwutlenku węgla o około 6,6 tony.