Elektryk z silnikami w kołach wykręca genialne liczby. W ile rozpędza się do setki?

Quintessenza to prawdziwa bestia wśród elektrycznych samochodów. Konstrukcja wykorzystująca silniki umieszczone w kołach ma 2145 koni mechanicznych, a przejście od zera do stu kilometrów na godzinę zajmuje takiemu pojazdowi wyjątkowo niewiele czasu.
Elektryk z silnikami w kołach wykręca genialne liczby. W ile rozpędza się do setki?

Mówimy bowiem o rozpędzaniu się do setki w ciągu 2,5 sekundy. Cztery wspomniane silniki generują natomiast 6000 Nm momentu obrotowego. Ta potencjalnie przełomowa maszyna, która może poważnie wpłynąć na rozwój rynku elektryków, została zaprezentowana na zakończonych już targach CES 2025.

Czytaj też: Cichy, mocny i ekologiczny. Elektryczny motocykl terenowy AMP Moto RR w wyjątkowej cenie

Quintessenza stanowi dzieło włoskiej firmy Italdesign. Silniki znajdujące się na wyposażeniu takiego auta to Sonic 1 dostarczone przez słoweńską Elaphe. Wdrożony elektryczny układ napędowy z akumulatorem 150 kWh i cztery silniki umieszczone w kołach zapewniają 2145 koni mechanicznych mocy oraz osiąganie prędkości 100 kilometrów na godzinę w ciągu około 2,5 sekundy.

Posiada przy tym regulowane zawieszenie, które rozciąga się od 20 do 28 centymetrów.  Rzecznik prasowy Italdesign, Luka Buono, wyjaśnia, że zaprezentowany w Stanach Zjednoczonych model to swego rodzaju wizytówka mająca pokazać realne możliwości cyfrowego projektowania. Oznacza to, iż jak na razie nie jest planowana masowa produkcja tego modelu, lecz wszystko może się zmienić, gdyby pojawił się odpowiedni inwestor.

W środku w czasie jazdy mogą przebywać maksymalnie cztery osoby. Włoski elektryk z jednej strony zachwyca nieco futurystycznym wyglądem, by jednocześnie cechować się klasyczną elegancją. Istnieje możliwość połączenia się smartfonem za pośrednictwem aplikacji tak, aby kontrolować parametry pokroju oświetlenia, zapachu czy systemu informacyjno-rozrywkowego.

Quintessenza to zaprojektowany we Włoszech elektryk z silnikami w kołach. Rozpędza się do 100 kilometrów na godzinę w około 2,5 sekundy

Z punktu widzenia ekologii na uwagę zasługuje wykorzystanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań, takich jak błotniki z włókna lnianego, farba na bazie wody i podłogi wykonane z przetworzonej gumy. Tylne siedzenia można obracać o 180 stopni, co daje szereg możliwości – szczególnie w połączeniu ze zdejmowanym dachem. Jeśli chodzi o układ silnikowy w postaci czterech takich urządzeń umieszczonych w kołach, to pasuje on do 24-calowych felg i niemal trzykrotnie zwiększa moc wyjściową oryginalnej konfiguracji z trzema silnikami. 

Czytaj też: Ciężarówka wodorowa H2Rescue bije rekord świata. Ponad 2900 km na jednym tankowaniu!

Wyższa gęstość energii oznacza w takim wypadku zdecydowanie poprawioną wydajność. Technologia polegająca na umieszczaniu silników w kołach nie jest szczególnie nowa, ale już zintegrowanie wysokowydajnego układu hamulcowego – i to w pojeździe o tak imponującej mocy oraz przyspieszeniu – zasługuje na brawa. Silniki umieszczone z tyłu dostarczają po 500 kilowatów mocy i 6000 niutonometrów momentu obrotowego, natomiast przednie – po 300 kilowatów i 2500 niutonometrów momentu obrotowego. Czy Quintessenza od Italdesign wyznaczy przyszłość elektryków czy okaże się raczej ciekawostką, o której szybko zapomnimy?