Mimo iż technologia wodolotów ma już ponad 100 lat, w ostatnich latach obserwujemy eksplozję popularności tego typu łodzi. Fińska firma Foil.One pokazała właśnie Pegasua, który zaskakuje innowacyjną konstrukcją i obiecuje ekscytujące przeżycia na wodzie. Czy to zwiastun nowej ery ekologicznej rozrywki?
Czytaj też: Wyglądają jak luksusowe jachty, ale te łodzie są w stanie przetrwać w każdej pogodzie
Mathias Heinnonen, dyrektor generalny firmy Foil.One, mówi:
To, co naprawdę wyróżnia Foil.One, to niesamowita łatwość latania. Nasz intuicyjny system sterowania zapewnia, że nie są wymagane żadne specjalne umiejętności ani wcześniejsze doświadczenie – jeśli potrafisz jeździć na rowerze, potrafisz też pilotować tę łódź. To płynne połączenie innowacji i dostępności.
Elektryczny wodolot dla amatorów i profesjonalistów
Konfiguracja płatów zamontowanych pod kadłubem Pegasusa nieco różni się od konfiguracji wieloosobowych łodzi i promów dostępnych na rynku. Konstrukcja jednopłatowa została zainspirowana pracą japońskiego pioniera Kotaro Horiuchi i umożliwia “sterowanie łodzią jak rowerem”. Pegasus ma rozdzielne lewe/prawe uchwyty, a system sterowania został zaprojektowany tak, aby przygoda na wodzie była dostępna zarówno dla nowicjuszy, jak i doświadczonych osób.
Czytaj też: Chińska łódź podwodna Jiaolong schodzi na dno oceanu. Naukowcy będą badać Góry Magellana
Jednoosobowa łódź jest wykonana z włókna węglowego, co zapewnia jej lekkość i wytrzymałość. Została uformowana w aerodynamiczną formę przypominającą samochody wyścigowe Formuły 1 z lat 50. XX wieku, a może nawet zabytkowe samoloty, aby uzyskać “połączenie historycznej elegancji i współczesnej śmiałości”.
Silnik elektryczny o mocy 18,8 kW może rozpędzić łódź do maksymalnej prędkości 30 węzłów (ok. 60 km/h), chociaż prędkość przelotowa wynosi od 18 do 22 węzłów. Dwa akumulatory Torqeedo o mocy 5 kWh (48 V) zapewniają zasilanie, a Foil.One informuje, że użytkownicy mogą uzyskać ponad 2 godziny elektrycznych emocji na jednym ładowaniu. Z akumulatorami na pokładzie Pegasus waży 200 kg, a bez nich 128 kg, co ma znaczenie w kontekście transportu.
Wysokość łodzi jest kontrolowana automatycznie, a to mechaniczny system, który zasadniczo wykorzystuje czujnik powierzchni do poruszania klapą. Ta znajduje się w przednim profilu, który jest również profilem sterującym. Pilot odpowiada jedynie za sterowanie łodzią, podczas gdy lot nad wodą odbywa się automatycznie.
Pegasus jest bardzo zwrotny, zdolny do wykonywania ostrych zakrętów, mocnych skrętów, a nawet przechyleń o 45 stopni lub więcej. Będąc elektrycznym wodolotem, łódź prawdopodobnie może być używana w miejscach, w których łodzie z silnikiem spalinowym nie są dozwolone.
Pegasus jest obecnie dostępny w przedsprzedaży i kosztuje 139 900 euro (bez akumulatorów). Każda zamówiona łódź będzie budowana ręcznie, co pozwoli na pewien stopień personalizacji i dostosowania.