W zatłoczonej przestrzeni samolotów elektrycznych firma Beta Technologies naprawdę znalazła się na szczycie. Już w maju 2021 r. firma konsultingowa SMG umieściła ją na drugim miejscu na liście producentów, którzy najprawdopodobniej wprowadzą na rynek samolot elektryczny.
Czytaj też: Czy to największy przełom w lotnictwie od dekad? Zamówienia sięgają astronomicznych kwot
Wygląda na to, że ta prognoza była trafna, ponieważ firma właśnie ogłosiła, że jej zakład produkcyjny jest w pełni certyfikowany i działa w amerykańskim stanie Vermont. Placówka otwarta w październiku 2023 r. ma zdolność produkcyjną do 300 samolotów rocznie. Według Beta ich zakład jest “pierwszym zakładem produkcyjnym samolotów elektrycznych na skalę przemysłową w Stanach Zjednoczonych”.
Masowa produkcja samolotów Beta CX300 już wkrótce
W fabryce Vermont może być produkowany samolot CX300, zaprojektowany jako wszechstronny środek transportu dla lotnisk, firm kurierskich i operatorów regionalnych. Napędzany wyłącznie energią elektryczną wyróżnia się zasięgiem wynoszącym 463 km na jednym ładowaniu, co czyni go liderem w klasie samolotów elektrycznych. Jednym z kluczowych elementów projektu są lekkie akumulatory i efektywność aerodynamiczna, które pozwalają na minimalizację kosztów operacyjnych oraz redukcję emisji dwutlenku węgla.
Czytaj też: Z San Francisco do Tokio w 3,5 godziny? Ten silnik turboelektryczny odmieni lotnictwo
CX300 oferuje możliwość przewozu do sześciu pasażerów lub ładunków o masie ok. 680 kg. Dzięki temu może znaleźć zastosowanie zarówno w transporcie medycznym, jak i w usługach dostawczych, na przykład dla UPS, który już wcześniej zamówił flotę takich maszyn.
Firma Beta Technologies rozwija również infrastrukturę ładowania, co jest kluczowym elementem umożliwiającym masowe wdrożenie samolotów elektrycznych. Już teraz zainstalowano kilka stacji ładowania na terenie Stanów Zjednoczonych, a planowana ekspansja obejmuje również Europę.
Konstrukcja CX300 wyróżnia się prostotą obsługi i bezpiecznymi systemami awioniki. Zastosowane technologie mają nie tylko minimalizować ryzyko, ale również umożliwiać pilotom szybsze przystosowanie się do obsługi maszyn elektrycznych. Certyfikacja przez FAA potwierdza spełnienie najbardziej rygorystycznych standardów bezpieczeństwa i otwiera drogę do rozpoczęcia komercyjnych operacji lotniczych.
Kyle Clark, założyciel i dyrektor generalny Beta Technologies, mówi:
Ta inwestycja potwierdza postęp i kamienie milowe w kierunku komercjalizacji lotnictwa elektrycznego. Przez lata lataliśmy po całym kraju i rozmieszczaliśmy się z partnerami, aby udowodnić bezpieczeństwo i niezawodność naszych samolotów i ładowarek. Teraz zaczynamy produkować produkty dla naszych klientów. Ta ciągła wiara i zaufanie do tego zespołu i naszej wizji będzie dobre dla inwestorów i dla świata. Jesteśmy wdzięczni za ich wspólną wizję.
Beta CX300 wpisuje się w globalny trend dążenia do neutralności węglowej, a jego sukces może stać się punktem zwrotnym dla całej branży lotniczej. Zwiększenie dostępności elektrycznych samolotów na krótkich trasach przyczyni się nie tylko do redukcji emisji, ale także do obniżenia kosztów transportu, co w dłuższej perspektywie może zrewolucjonizować sposób, w jaki podróżujemy.