Tego typu rowerów nie znoszę, ale modelowi Vika X dałbym przynajmniej szanse

Droższe, cięższe, a do tego bardziej narażone na uszkodzenia. Ten jeden typ rowerów jest dla mnie szczególnie “kontrowersyjny”, ale wiem, że dla niektórych może być jedynym słusznym wyborem i dlatego właśnie intrygującemu modelowi Vika X dałbym szansę.
Tego typu rowerów nie znoszę, ale modelowi Vika X dałbym przynajmniej szanse

Vika X to najnowszy składany rower elektryczny od Blix, który wydaje się… przyzwoity

Składany górski rower elektryczny był moim pierwszym podejściem do e-bike i powiedzieć, że jego jedyną zaletą był mechanizm składania, to jakby nie powiedzieć nic. Gdybym był uparty, to kibicowałbym do tej pory wszystkim, którzy walczą w sieci o dobre imię rowerów, twierdząc, że te elektryczne modele nawet obok rowerów nie stały. Na szczęście nie jestem i przekonałem się, że e-bike można rzeczywiście zrobić “dobrze”, a że do tej pory składane modele nadal mają się dobrze, bo po prostu istnieją, to pewne jest, że znajdują ciągle oddane grono odbiorców. Trudno się zresztą temu dziwić, jako że są jedynym rozwiązaniem na problemy transportowe oraz zbyt mało miejsca w mieszkaniu. Czemu o tym wspominam? Ano dlatego, że Blix, znana marka w branży rowerów elektrycznych, zaprezentowała najnowszą wersję swojego popularnego składanego roweru elektrycznego, Vika.

Czytaj też: Nowy rower od Specialized miał być jeszcze tajemnicą, a już “wyciekł” do sieci

Nowy model, nazwany Vika X, wprowadza szereg innowacyjnych funkcji zaprojektowanych, aby podnieść komfort jazdy, oferując znaczące ulepszenia w zakresie technologii, bezpieczeństwa i wygody użytkowania. Nie jest to jednocześnie lekka zmiana. W praktyce Vika X to znacząca modernizacja w stosunku do swojego poprzednika, modelu Vika+ Flex, wprowadzająca kilka nowoczesnych technologii, które wyróżniają go na coraz bardziej konkurencyjnym rynku składanych rowerów elektrycznych. Centralnym elementem tych ulepszeń jest dodanie czujnika momentu obrotowego, który znacznie poprawia responsywność i wydajność roweru względem rozwiązań bazujących na czujniku kadencji. Czujnik ten pozwala rowerowi wykrywać nie tempo, a siłę pedałowania użytkownika, dostosowując odpowiednio poziom wspomagania silnika, co zapewnia przede wszystkim płynniejszą, naturalniejszą i bardziej intuicyjną jazdę.

Czytaj też: Hauler to idealny rower cargo, by przewieźć (nie za dużą) paczkę z Ikei na drugi koniec miasta

Swoje trzy grosze do przyjemności jazdy zapewnia również system automatycznej zmiany biegów, który występuje po raz pierwszy w składanych rowerach Blix. System ten, automatycznie zmieniający biegi w zależności od prędkości jazdy, eliminuje potrzebę ręcznego dostosowywania przełożeń. To w połączeniu z automatycznym trybem wspomagania pedałowania (PAS) o nazwie „AUTO”, czyli inteligentnym dostosowywaniu poziomu wspomagania silnika między trzema trybami (ECO, TOUR i TURBO), zapewnia optymalne wsparcie bez konieczności ręcznego przełączania między trybami. Takie inteligentne zarządzanie wpływa również na zasięg roweru, który teraz wynosi do 110 kilometrów na jednym ładowaniu, a nie jedynie 72 km, jak to miało miejsce w poprzednim e-bike.

Vika X jest te wyposażony w hydrauliczne hamulce tarczowe, które oferują lepszą siłę hamowania i niezawodność w porównaniu do hamulców mechanicznych i to zwłaszcza w mokrych warunkach. Osprzęt tego e-bike obejmuje również zintegrowane światła hamowania, kierunkowskazy, klakson, 20-calowe obręcze o szerokości 2,4 cala oraz automatyczne czujniki kontrolujące oświetlenie w zależności od warunków otoczenia. Nie zabrakło również oczywiście wyświetlacza i to nie byle jakiego, a kolorowego i z automatycznym dostosowywaniem jasności, a nawet funkcją Bluetooth, umożliwiającą połączenie z aplikacją Blix na smartfonie. Dzięki aplikacji użytkownicy mogą śledzić szereg danych, a w tym tryb wspomagania, aktualną prędkość, pozostały zasięg, dystans podróży, tryb biegów, licznik kilometrów oraz spalone kalorie. Aplikacja oferuje również możliwość personalizacji ustawień wspomnianych trybów automatycznych.

Czytaj też: Trek pokazał nowy rower górski. ProCaliber Gen 3 porzucił IsoSpeed na coś ciekawszego

Pomimo zaawansowanych funkcji, Vika X pozostaje składanym rowerem elektrycznym z myślą o miejskich wojażach, który waży 25 kg, a do tego jest łatwy do przenoszenia i przechowywania. Rower umożliwia również przewożenie ładunku pojemności do prawie 40 kilogramów (~25 kg na tylnym bagażniku i ~15 kg na przodzie), a jego cena wynosi 1699 dolarów.