Koncern Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował prototyp pojazdu całkowicie elektrycznego zasilanego zaawansowanymi akumulatorami litowo-jonowymi. Zgodnie z założeniami biznes planu NISSAN GT 2012, spółka dąży do osiągnięcia pozycji lidera w produkcji pojazdów o zerowej emisji spalin i ogłosiła zamiar wprowadzenia do produkcji całkowicie elektrycznego pojazdu w roku 2010. Do masowej sprzedaży pojazd elektryczny Nissana (EV) miałby trafić na całym świecie w roku 2012. Zasilany zaawansowanymi akumulatorami litowo-jonowymi gotowy już prototyp EV to część rozbudowanego programu badawczo-rozwojowego Nissana dotyczącego pojazdów o zerowej emisji spalin. Samochód ma przedni napęd i wykorzystuje zaprojektowany od nowa silnik elektryczny o mocy 80 kW (około 110 KM) oraz falownik. Zaawansowane, laminowane, kompaktowe akumulatory litowo-jonowe zainstalowano pod podłogą, dzięki czemu nie zajmują one miejsca w kabinie czy bagażniku. Akumulatory litowo-jonowe stosowane w prototypie pochodzą z joint venture Nissana i firmy NEC – AESC (Automotive Energy Supply Corporation). Te zaawansowane technicznie urządzenia oferują doskonałe osiągi, niezawodność, bezpieczeństwo, wszechstronność oraz niskie koszty w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami metalowo-wodorkowymi. Ich kompaktowa, laminowana struktura zapewnia dwukrotnie więcej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami niklowo-wodorkowymi o budowie cylindrycznej. Kompaktowe baterie ułatwiają umieszczanie w pojeździe i umożliwiają stosowanie w wielu rodzajach aut.
Wersja produkcyjna elektrycznego Nissana zaplanowana na rok 2010 będzie miała wyjątkową linię nadwozia i nie jest oparta na żadnym z obecnych modeli Nissana.
Nissan szczyci się długoletnim doświadczeniem w rozwoju pojazdów o napędzie elektrycznym. Jego pierwszy pojazd elektryczny „Tama Electric Vehicle” powstał w roku 1947. Firma po raz pierwszy zastosowała akumulatory litowo-jonowe w modelu Prarie Joy EV w roku 1996. Następnie zaprezentowano ultra-kompaktowe auto elektryczne Hypermini, które miało swą premierę w roku 2000. Nissan zaprezentował swój pierwszy, oryginalny samochód hybrydowy Tino Hybrid w roku 1999 w Japonii. W roku 2006 wykorzystująca technologię licencyjną Altima Hybrid pojawiła się na rynku północnoamerykańskim.
Zgodnie z założeniami środowiskowego planu Nissan Green Program 2010, firma ma na celu opracowanie nowych technologii, produktów oraz usług mogących doprowadzić do rzeczywistego zmniejszenia ilości dwutlenku węgla emitowanego przez pojazdy, zwiększenia czystości spalin oraz ponownego przetwarzania surowców. Nissan nieustannie dokonuje dużych inwestycji w szeroką gamę technologii takich jak CVT (Continuously Variable Transmission – bezstopniowa skrzynia biegów), VVEL (Variable Valve Event and Lift – zmienne fazy i stopień otwarcia zaworów), czyste auta z silnikami diesla, biopaliwa oraz pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi. h.k.