Motocykle elektryczne – albo się je kocha, albo nienawidzi. Nie można jednak ignorować ich obecności na rynku jednośladów. Założona w 2023 r. firma Dust Moto stawia sobie ambitny cel – uczynić jazdę na motocyklu terenowym bardziej emocjonującą, dostępną i ekologiczną niż kiedykolwiek wcześniej. Przy projekcie Hightail brała udział detroicka firma Bloom, specjalizująca się w produkcji pojazdów elektrycznych.
Czytaj też: Najszybszy na świecie motocykl terenowy wyjeżdża na ulice
Ważący zaledwie 100 kg Hightail generuje moc 42 KM i moment obrotowy 660 Nm, co czyni go konkurencyjnym wobec spalinowych odpowiedników, takich jak KTM Freeride E. Napędzany silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PMSM), Hightail oferuje znakomity stosunek mocy do masy, zapewniając jednocześnie łatwość manewrowania dzięki krótszemu rozstawowi osi (1400 mm).
Ten motocykl ma przede wszystkim zapewniać frajdę z jazdy terenowej
Motocykl wyposażono w wymienny akumulator o pojemności 4,4 kWh, który zapewnia zasięg do 56 km lub dwie godziny intensywnej jazdy terenowej. Ładowanie trwa cztery godziny, a maksymalna prędkość wynosi 120 km/h. Dzięki wymiennym bateriom użytkownicy mogą szybko wrócić na trasę bez konieczności długiego ładowania.
Czytaj też: 200 km/h bez kropli benzyny. Nowy indyjski motocykl wkracza do Europy
Hightail wyróżnia się również bardzo cichą pracą – generuje jedynie 55 dB hałasu, co odpowiada poziomowi normalnej rozmowy. Dzięki temu motocykl jest idealny do jazdy w miejscach o ograniczeniach hałasu, takich jak parki narodowe czy podmiejskie trasy.
Hightail został zaprojektowany z myślą o początkujących i doświadczonych motocyklistach. Brak sprzęgła i manualnej skrzyni biegów, niższa wysokość siodła oraz bardziej liniowe dostarczanie mocy sprawiają, że motocykl jest intuicyjny w obsłudze. To idealna opcja dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z off-roadem, ale obawiają się skomplikowanej obsługi spalinowych modeli.
Colin Godby, założyciel Dust Moto, podkreśla:
Hightail otwiera motocross na nowe lokalizacje i grupy użytkowników. Dzięki cichej pracy i łatwości obsługi możemy wprowadzić jazdę terenową tam, gdzie wcześniej było to niemożliwe.
Elektryczna konstrukcja Hightail eliminuje konieczność wymiany oleju, filtrów powietrza czy świec zapłonowych, co obniża koszty eksploatacji i minimalizuje czas spędzany na serwisowaniu. Zamiast tego użytkownicy mogą skoncentrować się na czerpaniu przyjemności z jazdy. Produkcja Hightail odbywa się w całości w USA dzięki współpracy z firmą Bloom, co podkreśla zaangażowanie marki w lokalne wytwarzanie i transparentność procesów.
Hightail jest dostępny w przedsprzedaży z depozytem zwrotnym w wysokości 100 dol., a jego pełna cena wynosi 10 950 dol. Pierwsze dostawy planowane są na koniec 2025 roku.