Dron XQ-67A już nie taki tajny. Amerykanie mają powody do dumy

Amerykańska armia opublikowała materiał wideo przedstawiający eksperymentalnego drona XQ-67A w locie. Uchyla on rąbka tajemnicy na temat pierwszego autonomicznego pojazdu współpracującego z samolotami bojowymi (CCA).
Dron XQ-67A /Fot. AFRL

Dron XQ-67A /Fot. AFRL

Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych USA (Air Force Research Laboratory, AFRL) opublikowało 90-sekundowy materiał wideo przedstawiający dziewiczy lot drona XQ-67A firmy General Atomics, który odbył się w lutym w zakładzie firmy Gray Butte w Palmdale w Kalifornii. XQ-67A jest częścią programu Low-Cost Attritable Aircraft Platform Sharing (LCAAPS) mającego na celu przetestowanie technologii Off-Board Sensing Station (OBSS), która bada udostępnianie danych hostowane na autonomicznym dronie.

Czytaj też: Oto nowy amerykański dron do zadań specjalnych

XQ-67A może być pilotowany zdalnie, ale jest także zdolny do lotu autonomicznego. Jest to następca bezzałogowca Kratos XQ-58 Valkyrie, który pierwotnie został opracowany w ramach programu samolotów autonomicznych Skyborg USAF, a obecnie jest testowany przez Marines.

Dron XQ-67A przeszedł ważne testy

XQ-67A ukończył trzy loty testowe. General Atomics podkreśliło samolot jako wstępną wersję CCA, budując wiele wariantów z podwozia o wspólnym rdzeniu. Firma oświadczyła, że prototyp ukończył dodatkowe loty testowe, torując drogę do masowej produkcji.

Czytaj też: Airbus prezentuje nowego drona wojskowego. Odciąży pilotów myśliwców

Siły Powietrzne badają również technologię autonomiczną za pośrednictwem X-62 VISTA, zmodyfikowanego samolotu F-16. W zeszłym miesiącu sekretarz Sił Powietrznych Frank Kendall wziął udział w symulowanych walkach powietrznych na pokładzie VISTA pilotowanego przez AI przeciwko pilotowi-człowiekowi.

W komunikacie AFRL czytamy:

XQ-67A AFRL, zaprojektowany, zbudowany, przetestowany na ziemi i oblatany w ciągu nieco ponad dwóch lat, opiera się na sukcesie XQ-58A Valkyrie i uzupełnia wysiłki z X-62 VISTA i F-16 VENOM w celu przyspieszenia wdrażania CCA.

Przywódcy Sił Powietrznych podkreślają potrzebę nadążania za postępem technologicznym poprzez rozwijanie CCA obok tradycyjnych programów lotniczych.

XQ-67A przeszedł już trzy loty testowe /Fot. AFRL

Dron XQ-67A jest wyposażony w zaawansowane systemy czujników zdolne do zbierania i przesyłania danych w czasie rzeczywistym, co poprawia koordynację z innymi autonomicznymi i załogowymi jednostkami. Ta możliwość udostępniania danych ma kluczowe znaczenie dla współczesnych misji bojowych, w których szybkie i dokładne informacje mogą oznaczać różnicę między sukcesem a porażką.

Dron XQ-67A /Fot. AFRL

Program LCAAPS ma na celu nie tylko obniżenie kosztów produkcji dronów, ale także umożliwienie ich rozmieszczenia w dużych ilościach, tworząc bardziej elastyczne i odporne siły powietrzne. Drony, takie jak XQ-67A, są przeznaczone do użytku w środowiskach wysokiego ryzyka, w których można spodziewać się strat, zapewniając ekonomiczne rozwiązanie do utrzymania przewagi powietrznej bez narażania życia pilotów.

Co więcej, rozwój tych autonomicznych maszyn jest częścią szerszej strategii Sił Powietrznych mającej na celu wprowadzenie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do operacji wojskowych. Obejmuje to wykorzystanie sztucznej inteligencji do autonomicznego pilotowania, rozpoznawania celów i podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym na polu bitwy. XQ-67A stanowi znaczący krok w tym kierunku, pokazując wykonalność tych technologii w rzeczywistych scenariuszach.