Kiedyś wśród rodziców krążyły plotki o czarnych samochodach marki Wołga, które krążą po mieście i porywają dzieci. Dziś, w epoce – z pozoru – lepszego dostępu do informacji i bardziej racjonalnych postaw takie mity wcale nie zanikły. Wręcz przeciwnie, co jakiś czas możemy dowiedzieć się, że uczniom zagraża tajemniczy “błękitny wieloryb”, a najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby jest “lewoskrętna witamina C”. Takie poglądy, powielane i wzmacniane dzięki internetowi, mogą stanowić dla nas realne zagrożenie, o czym pisałem m.in. w artykule o pseudonauce. A zarazem nawet tak doświadczeni sceptycy jak James Randi (z którym przeprowadziłem niedawno wywiad) przyznają, że nie mają dobrej recepty na przeciwstawienie się wszechobecnej dziś postprawdzie.
Co napędza krążące po sieci mity? Jakie ludzkie potrzeby zaspokajają? O tym opowie mój gość w studiu TOK FM: Anna Rzeźnik, strateg w firmie doradczej CPC Brand Consultants, członkini grupy o nazwie Królicza Nora.
Przy okazji polecam audycje archiwalne o postprawdzie, filozofii, pokoleniu Z, badaniu konsumentów i sceptycyzmie, a także Kongres Badaczy Rynku i Opinii, który odbędzie się niedługo w Warszawie.
Nowego odcinka „Człowieka 2.0” możecie posłuchać 14 października o godz. 14:40 (pierwsza część) i 15:40 (druga część) na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!