Zapewne wielu z was zastanawia się, co w nim takiego niezwykłego, że zyskał taką popularność wśród producentów smartfonów i tabletów (widać to nawet w języku potocznym, gdzie niezbyt poprawna zbitka tablety Android jest nagminnie używana na oznaczenie tabletów z system operacyjnym Android)? Odpowiedz jak zwykle w takich przypadkach jest złożona.
Przewaga tego systemu operacyjnego kryje się w jego otwartości na zmiany i modyfikacje. Wynika to po części z tego, że powstał on w oparciu o Linuxa (oprogramowanie typu open source rozwijane przez niezależnych programistów i udostępniane wszystkim zainteresowanym osobom na zasadzie licencji GNU).
Po części z tego, że Google zdecydował się dać możliwość dowolnej modyfikacji swego produktu producentom, którzy zdecydują się go zainstalować na swoich urządzeniach.
To dało produktowi giganta z Mountain View sporą przewagę nad konkurencją. Jak bowiem zauważył jeden z internautów, jedyne co mogę wybrać kupując tablet Apple’a, to kolor obudowy (to w sumie i tak więcej niż oferował swoim klientom Henry Ford w znanej anegdocie). Jasne, jest to produkt z najwyższej półki, ale kupując go otrzymamy tylko i wyłącznie to, co Steve Jobs i spółka uznali, że się nam przyda. Nie wszystkich taka sytuacja musi satysfakcjonować.
I tu dochodzimy do kolejnego powodu, dla którego Android stał się podstawowym system operacyjnym dla tabletów i smartfonów.
Daje on możliwość elastycznego dostosowywania się do potrzeb klientów, co każdy producent tego rodzaju sprzętu skrzętnie wykorzystuje. Dlatego wybierając tablet np. Lenovo albo Samsunga możemy być pewni, że w systemie operacyjnym znajdziemy opcje niedostępne u konkurencji.
Ważnym czynnikiem wpływającym na to, że producenci urządzeń przenośnych wybierają właśnie Androida jest również fakt, iż daje on możliwość optymalnie synchronizacji z produktami Google’a jak Gmail czy Google Play. To ważne, gdyż właściwie obecnie na świecie nie istnieje ani jeden z użytkowników Internetu, który w taki czy inny sposób nie korzystałby z usług oferowanych przez tą firmę.
Jak widać Google’owi w sumie bardzo prostymi środkami udało się zawojować pokaźną część rynku oprogramowania na urządzenia mobilne, a o skali jego sukcesu może świadczyć fakt, że zbitka językowa „tablety Android” weszła chyba już na stałe do języka potocznego.