Broń hipersoniczna należy do najniebezpieczniejszej i najszybciej ewoluujących zagrożeń na świecie. Przed takimi rakietami trudno się ochronić, a więc oczywista jest paląca potrzeba stworzenia środków neutralizujących wrogi obiekt. Właśnie to ma na celu zainicjowany przez DARPA projekt Glide Breaker, który zakłada przechwytywanie pojazdów hipersonicznych, zanim rozpoczną manewry unikowe i staną się trudniejsze do namierzenia.
Czytaj też: Pociski hipersoniczne z nowym materiałem. Włoska firma podkręca tempo
Major Nathan Greiner, kierownik programu Glide Breaker, mówi:
Te urządzenia przechwytujące mają oferować regionalną obronę przeciwrakietową w obszarach, w których rozmieszczone są wojska i zasoby USA, takich jak na arenie Indo-Pacyfiku, która jest obecnie głównym obszarem rozwoju hipersonicznego dla USA.
DARPA boi się broni hipersonicznej i tworzy jej przechwytywacze
Glide Breaker ma na celu stworzenie przyszłych hipersonicznych przechwytywaczy. Będą one zdolne do zniszczenia zagrożenia poruszającego się w górnych warstwach atmosfery z prędkością co najmniej 5 razy większą od prędkości dźwięku podczas tzw. fazy szybowania lotu. Podpisany przez firmę Boeing kontrakt opiewający na kwotę 71 mln dolarów zostanie zakończony do lutego 2027 r., a większość prac zostanie wykonana w Alabamie, Kalifornii i Missouri.
Czytaj też: Lockheed Martin prezentuje nowe pociski. Ich możliwości będą niesamowite
To właśnie tam, Boeing przeprowadzi analizę obliczeniową dynamiki płynów, testy w tunelu aerodynamicznym i ocenę efektów interakcji aerodynamicznych strumieni podczas testów w locie. Hipersoniczne przechwytywacze mają być w standardowym wyposażeniu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) przed 2035 r.
Gil Griffin, dyrektor wykonawczy Boeing Phantom Works Advanced Weapons, mówi:
Ta faza programu Glide Breaker określi, w jaki sposób czynniki takie jak hipersoniczny przepływ powietrza i odpalające silniki odrzutowe sterujące pojazdem wpływają na działanie systemu przy ekstremalnych prędkościach i wysokościach w reprezentatywnym środowisku cyfrowym. Działamy w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie przechwytywania niezwykle szybkiego obiektu w niezwykle dynamicznym środowisku.
Jak donosi Breaking Defense, inicjatywa Glide Breaker na początkowych etapach polegała przede wszystkim na opracowaniu i zaprezentowaniu “systemu zmiany kierunku i kontroli wysokości” (DACS), który ułatwiłby nawigację potencjalnego przechwytywacza. Na ten cel DARPA przyznała Northrop Grumman kwotę 13 milionów dolarów, podczas gdy Aerojet Rocketdyne otrzymał 12 milionów dolarów. W realizacji Fazy 2 projektu weźmie udział jedynie Boeing.
Boeing to światowa firma z branży lotniczej i kosmicznej, która opracowuje, produkuje i serwisuje samoloty komercyjne, produkty obronne i systemy kosmiczne dla klientów w ponad 150 krajach.