Firmy podpisały już umowę z największym duńskim koncernem energetycznym DONG Energy. Dania jest drugim krajem, w którym rozpocznie się niecodzienny projekt wprowadzenia ekologicznych samochodów elektrycznych do powszechnego użycia. Inicjatywa Project Better Place miała miejsce w Izraelu, gdzie podpisano porozumienie o budowie pierwszej na świecie sieci stacji elektrycznych.
Samochody na prąd nie są już nowością, lecz do tej pory nie wprowadzono ich na rynek na skalę masową, chociaż tego typu innowacja przyczyniłaby się znacząco do ograniczenia emisji CO2 oraz cząstek stałych. Przeszkodą była do tej pory przede wszystkim niedostosowana infrastruktura – brak stacji, na których kierowca mógłby wymienić lub naładować baterie. Firma Better Place chce nie tylko rozwiązać ten właśnie problem, lecz również ma zamiar wprowadzić na rynek samochody elektryczne nie różniące się jakością od tych wyposażonych w tradycyjne silniki o spalaniu wewnętrznym.
Te ekonomiczne samochody będą rozwijały prędkość 160 km/h, ich rozpęd do 100 km/h będzie trwał mniej niż 10 s, a załadowane akumulatory wystarczą na minimum 160 km jazdy.
Nissan będzie dostawcą nowych akumulatorów litowo-fosforanowych, które są wariantem akumulatorów litowo-jonowych. Tego rodzaju baterie charakteryzują się nieco mniejszą przenikalnością elektryczną, niż akumulatory znajdujące się w notebookach i telefonach komórkowych, lecz są one bezpieczniejsze, gdyż nie zapalają się i nie wybuchają.
Ciekawą innowacją jest „oddzielenie” samochodu od akumulatora – cena akumulatorów nie będzie wchodzić w cenę nowych pojazdów elektrycznych. Użytkownicy samochodów wykupią abonament na zasilanie samochodu energią, obejmujący korzystanie z akumulatorów w przeliczeniu za każdy kilometr przebiegu.
W Danii powstanie również sieć parkingów z gniazdkami elektrycznymi, gdzie będzie można podładować samochód. Stacje sieci elektrycznej będą się pojawiać na pokładowym systemie nawigacji, który wskaże kierowcy poziom baterii, powstaną również specjalne znaki drogowe, informujące o dojeżdżaniu do stacji elektrycznej.
Poza miastem, podczas dłuższej trasy, akumulatory będą wymieniane, żeby nie trzeba było czekać na ich załadowanie. Wymiana baterii będzie się odbywała przez luk w podłodze samochodu za pomocą automatycznego podnośnika.
Izrael i Dania zostały wybrane w charakterze pionierów przede wszystkim ze względu na ich niewielką powierzchnię, która ułatwia stworzenie systemu stacji do ładowania akumulatorów. Są to również kraje wietrzne i nasłonecznione – dzięki temu łatwiej będzie wykorzystywać w nich alternatywne źródła energii elektrycznej, co jest podstawową przesłanką stworzenia przyjaznego dla środowiska systemu transportu.
JSL