Aby być dokładnym, należy odnotować, że eksperci pojawili się na miejscu dopiero po czasie, a pierwotnie znaleziska dokonali robotnicy działający w związki z prowadzonym remontem. Jest ono o tyle zadziwiające, że bożki znajdowały się na głębokości wynoszącej około metra. To dość płytko jak na tak cenne artefakty, których pochodzenie może sięgać nawet XI wieku.
Czytaj też: Średniowieczny bank rozbity. Archeolodzy odnaleźli oryginalną skarbonkę
Tak przynajmniej sugeruje przeprowadzone dotychczas datowanie, choć badania są skomplikowane. Skąd się wzięła ta trudność? Wszystko przez brak innych tego typu odkryć, które miałyby miejsce w okolicy. Właśnie dlatego archeolodzy mają niewielkie pole do działania, gdyż brakuje im punktu odniesienia, który mógłby dostarczać informacji o dokonanych znaleziskach.
Zdaniem badaczy bożki mogą być powiązane z dynastiami takimi jak Ganga i Hojsala. Ta pierwsza dzieliła się na wschodnią i zachodnią, natomiast przedstawiciele drugiej sprawowali władzę w okresie od X do XIV wieku. Jeśli zaś chodzi o największe ośrodki dżinizmu, to na liście wymienia się między innymi Varunę, Varakodu i Vajamangalę, które odgrywały istotne role w prowincji Mysuru.
Właśnie dlatego naukowcy sugerują, jakoby figurki pochodziły z okolic XI wieku. Co możemy jeszcze powiedzieć na ich temat? Choćby to, że jedna z rozpoznanych postaci jest powiązana z boginią znaną jako Kushmanda. Dwie inne odnoszą się natomiast do dżina zwanego Tirthankarą. Niestety, artefakty nie zachowały się w zbyt dobrym stanie. Każdy z nich nosi uszkodzenia rąk i nóg, choć szczęśliwe w jednym kawałku zachowały się ich głowy.
Archeolodzy badają figurki związane z dżinizmem. Początki tego systemu wierzeń sięgają VI wieku p.n.e.
Dalsze wykopaliska prowadzone na tych terenach oraz dodatkowe ekspertyzy poświęcone figurkom powinny wykazać, jak wyglądała historia wierzeń w regionie. Wiemy, iż w okresie od XIII do XIV wieku dominował tam dżinizm, a jednym z jego ośrodków było Vajamangala, gdzie w przeszłości znaleziono liczne pomniki i rzeźby związane z dżinizmem. Z tego względu, dzięki kolejnym potencjalnym postępom, powinno zostać wyjaśnione kulturowe i historyczne znaczenie tych ośrodków w dystrykcie Mysuru.
Czytaj też: Zachwycający skarb znaleziony w średniowiecznym grobie. Ten obiekt wykonał prawdziwy ekspert
Historia dżinizmu jest niezwykle długa i bogata. Jej początki sięgają okolic VI wieku p.n.e., kiedy to w indyjskich społeczeństwach pojawiła się konieczność stworzenia przeciwwagi dla braminizmu. O ile ten ostatni cechował się wysokim stopniem rytualizacji, tak dżinizm miał być jego przeciwieństwem. Za twórcę tego systemu uznaje się Parśwę, choć bardzo istotną rolę odegrał też Wardhamana Mahawira, który wprowadził kluczowe dla dżinizmu reformy.