Osoby ze spektrum autyzmu często mają uzdolnienia matematyczne lub predyspozycje do zawodu programisty. W innych krajach coraz częściej są zatrudniane przez firmy informatyczne. W Polsce ten trend dopiero się pojawia. Jednym z przykładów jest projekt edukacyjny „Zaprogramuj Świat” skierowany do uczniów niepełnosprawnych intelektualnie oraz do uczniów z zespołem Aspergera, realizowany w Gimnazjum Specjalnym nr 17 w Kielcach. Jego główne założenia to nauka programowania, rozwijanie logicznego myślenia i kreatywności. Miałem przyjemność oceniać tę inicjatywę jako juror konkursu “Projekt z klasą”, organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era i z przyjemnością przyznałem mu tzw. Złoty Grant. Zespół z kieleckiego gimnazjum realizuje projekt, który jest przemyślany i łączy elementy “analogowe” z nowymi technologiami. Mam nadzieję, że zakończy się sukcesem i będzie przykładem dla innych szkół.
Skąd pomysł na takie przedsięwzięcie? Jak przebiega jego realizacja? I czy przed uczniami biorącymi w nim udział rysują się lepsze perspektywy np. na znalezienie pracy w przyszłości? O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM. W pierwszej części audycji:
- Anna Lesiak – nauczycielka z Gimnazjum Specjalnego nr 17 w Kielcach
- Adam Szałas i Mateusz Wróblewski – uczniowie Gimnazjum Specjalnego nr 17 w Kielcach
W drugiej zaś:
- Dagmara Bartocha – nauczycielka z Gimnazjum Specjalnego nr 17 w Kielcach
- Milena Skowron – uczennica Gimnazjum Specjalnego nr 17 w Kielcach
Przy okazji polecam audycje archiwalne o nauce programowania w szkołach, edukacji przyszłości, robotach i o tym, jak zrozumieć autyzm.
Nowego odcinka “Człowieka 2.0” możecie posłuchać 11 marca o godz. 14:40 (pierwsza część) i 15:40 (druga część) na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!