Teoretycznie wydaje się to proste. Dzięki prowadzonym od ponad stu lat badaniom działania mózgu uczeni mają do dyspozycji metody mierzenia jego aktywności: od elektroencefalografii (EEG), przez śledzenie ruchów gałek ocznych (to okulografia, zwana też eyetracking) po funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI). Jeśli tymi metodami przebada się potencjalnego klienta, można dokładnie dowiedzieć się, jak przygotować dla niego reklamę czy ofertę, której się nie oprze. Na takiej zasadzie ma działać neuromarketing. Według definicji jest to “wykorzystanie narzędzi pomiarowych stosowanych w naukowych badaniach psychofizjologicznych oraz wiedzy o zachowaniach człowieka, w procesie optymalizacji bodźców marketingowych”.
Tylko czy to faktycznie działa? Jak nietrudno się domyślić, niekoniecznie, ponieważ nadal reklamy nie są tak skuteczne, jak by się firmom marzyło. Uczeni podkreślają, że nadal bardzo mało wiemy o mechanizmach rządzących naszym mózgiem. Badacze dodają, że nietrudno jest uzyskać bardzo dużo danych na temat aktywności naszych szarych komórek. Prawdziwym wyzwaniem jest wyłuskanie z tej góry informacji tego, co naprawdę ma sens. Jednak postęp zarówno w dziedzinie neuronauki, jak i obróbki danych sprawia, że neuromarketing staje się coraz skuteczniejszy i, jak rok temu pisał “Forbes”, przestaje już być pseudonauką.
Jak dziś wygląda ta dziedzina? Jakie technologie wykorzystuje i co pozwala osiągnąć? O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM: Justyna Żurawska, studentka neurokognitywistyki na Uniwersytecie SWPS, zawodowo związana z firmą Eyetracking i Maciej Rudziński, założyciel firmy Brain Tracking.
A oto przykład monitorowania aktywności mózgu u odbiorcy spotu reklamowego:
Przy okazji polecam archiwalne audycje o przyszłości umysłu, interfejsach mózg-komputer, kulturze i neuronauce, neurofitnessie, projektowaniu użyteczności, badaniach konsumenckich i wirtualnej rzeczywistości. Przypominam też o obchodach Tygodnia Mózgu 2016 – szczegółowe informacje o wydarzeniach w Polsce można znaleźć na stronie Oblicza Neuronauki.
Nowego odcinka “Człowieka 2.0” możecie posłuchać 12 marca po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!