Coraz głośniejsze szepty, czyli co chodzi w WoMMie?

Marketing szeptany, określany skrótem WoMM (ang. word of mouth marketing), ma na celu dotarcie do jak największej grupy odbiorców w sposób, który wygląda na jak najbardziej spontaniczny i naturalny. Dzięki temu potencjalny konsument wie, że mówimy o danej marce, ale nie ma pełnej lub żadnej świadomości, że to reklama.

Rozmowa jest podstawową formą przekazu informacji. Marketerzy już dawno zauważyli, że wymieniający się opiniami konsumenci mogą być świetnym kanałem reklamy.

Rozwój marketingu szeptanego

Według raportu PQ Media w 2003 roku Amerykanie wydali na marketing szeptany zaledwie 313 milionów dolarów, a w 2013 roku były to już ponad 3 miliardy dolarów. Skąd taki wzrost? Konsumenci są już znużeni tradycyjnymi formami reklamy. Beznamiętnie omijają billboardy, a w czasie telewizyjnych bloków reklamowych idą zrobić kawę lub herbatę. Nie inaczej jest z internetem, który jest stosunkowo nowym medium, ale i tam następuje przesycenie. Internauci nie lubią wyskakujących zewsząd okienek i nachalnych reklam.

Marketing szeptany rozwija się też dlatego, że jest mocno połączony ze społecznościami. To system komentarzy i dodawania opinii sprawia, że łatwiej kupimy telefon, który zbiera same pozytywne recenzje nie tylko wśród ekspertów, ale też wśród naszych znajomych. Raport serwisu Interaktywnie.com wskazuje, że rekomendacjom znajomych ufa 90% badanych osób, a opiniom innych internautów aż 70%. Reklamom w gazetach ufa 61% badanych, w radiu – 55% badanych, a w wyszukiwarkach internetowych już tylko 41% badanych.

Jaki jest WoMM?

Marketing szeptany ma wiele odmian, między którymi nie ma jasnych linii podziałów. Chcąc skutecznie się reklamować, używając tej formy promocji, dobrze skorzystać z usług agencji WoMM, jak np. Newcast, która w swoich działaniach łączy różne metody marketingu szeptanego. Jakie?

  • Evangelist marketing
    Przekaz reklamowy budujemy wokół grupy „wyznawców marki”, którzy testują nasze produkty i dzielą się spostrzeżeniami z innymi. Angażują też kolejne osoby, które spontanicznie stają się „wyznawcami” i treść marketingowa rozprzestrzenia się coraz bardziej.
  • Marketing wirusowy
    Polega na tworzeniu treści, które ze względu na swoją wysoką wartość są chętnie przyswajane przez odbiorców i przekazywane dalej. Niezależnie czy jest to film, tekst, zdjęcie czy ambient. Doskonałym przykładem jest reklama Volvo Trucks, w której Van Damme robił szpagat na jadących obok siebie ciężarówkach. Obejrzało ją ponad 81 milionów użytkowników YouTube.
  • Community marketing
    To akcje promocyjne z udziałem społeczności bliskich marce.
  • Product seeding
    Jest wypożyczaniem lub dawaniem produktów naszej marki osobie promującej – użytkującej je i tym samym je reklamującej. Ten rodzaj marketingu szeptanego świetnie sprawdza się przy współpracy z blogerami lub znanymi ludźmi. Ostatnim głośnym przykładem jest ten, kiedy pisarz Szczepan Twardoch został ambasadorem.
  • Cause marketing
    To angażowanie się przez firmy w akcje pożytku publicznego.
  • Trendsetting
    Jest tworzeniem nowych wzorców postępowania i wyznaczaniem trendów. Marka nie tylko tym samym sprzedaje swój produkt, ale też styl życia, który nie byłby bez niego możliwy.

Marketing szeptany to obszar, który na naszych oczach przeżywa wielki rozwój. Z całą pewnością jego formy będą ewoluować i pojawiać się nowe, ale pewne jest też to, że w tym momencie to świetny sposób na reklamę.