Takiego szkieletu nie było od 100 lat. To nowy gatunek dinozaura

W Wielkiej Brytanii odkryto szczątki dinozaura z kością łonową wielkości talerza obiadowego. Jest to najbardziej kompletny szkielet znaleziony w tym kraju w ciągu ostatnich 100 lat, na dodatek należący do nieznanego wcześniej gatunku.
W tym miejscu znaleziono szczątki dinozaura /Fot. University of Portsmouth

Okaz, który liczy ok. 125 mln lat, został znaleziony w klifach Compton Bay na wyspie Wight w 2013 r. przez kolekcjonera skamieniałości Nicka Chase’a, zanim tragicznie zmarł na raka. Dr Jeremy Lockwood z University of Portsmouth, który spędził lata na analizowaniu 149 różnych kości dinozaura, potwierdził, że to przedstawiciel nieznanego wcześniej rodzaju i gatunku. Został on nazwany Comptonatus chaseiComptonatus to połączenie Compton Bay i tonatus, łacińskiego słowa oznaczającego “grzmiący”, a chasei ma upamiętniać nazwisko Chase.

Czytaj też: Dinozaury przeciwstawiają się nauce. Wcale nie rozwijały się tak, jak twierdzą badacze

Dr Jeremy Lockwood mówi:

Nick miał fenomenalny nos do znajdowania kości dinozaurów. Codziennie zbierał skamieniałości w każdych warunkach pogodowych i przekazywał je do muzeów. Pomimo wielu wspaniałych odkryć na przestrzeni lat, w tym najbardziej kompletnej czaszki iguanodona w Wielkiej Brytanii, jest to pierwszy dinozaur nazwany jego imieniem.

Nowy gatunek dinozaura z wyspy Wright

Kiedy go po raz pierwszy odkryto, uważano, że jest to znany gatunek mantelizaura, ale badanie dr Lockwooda ujawniło znacznie większą różnorodność dinozaurów. To drugi nowy rodzaj opisany przez naukowca.

Czytaj też: Student znalazł szczątki latającego jaszczura o dziwnej urodzie. Był starszy niż dinozaury

Dr Jeremy Lockwood dodaje:

Udało mi się pokazać, że ten dinozaur jest inny ze względu na pewne unikalne cechy czaszki, zębów i innych części ciała. Na przykład jego dolna szczęka ma prostą dolną krawędź, podczas gdy większość iguanodonów ma szczękę wygiętą w dół. Ma również bardzo dużą kość łonową, która jest znacznie większa niż u innych podobnych dinozaurów.

Nie wiadomo, dlaczego kość łonowa, która znajduje się u podstawy brzucha, była tak duża. Prawdopodobnie służyła do przyczepów mięśni, co może oznaczać, że jej sposób poruszania się był nieco inny, lub mogła służyć do skuteczniejszego podtrzymywania zawartości żołądka, a nawet miała wpływ na sposób oddychania zwierzęcia.

Comptonatus chasei – wizualizacja /Fot. University of Portsmouth

Ten dinozaur ważył ok. tony, mniej więcej tyle, co duży samiec bizona amerykańskiego. Dowody z kopalnych odcisków stóp znalezione w pobliżu wskazują, że prawdopodobnie żył w stadzie.

Comptonatus chasei to nieznany wcześniej gatunek dinozaura /Fot. University of Portsmouth

Dr Susannah Maidment z Natural History Museum dodaje:

Comptonatus to fantastyczny okaz dinozaura: jeden z najbardziej kompletnych okazów znalezionych w Wielkiej Brytanii w ciągu stulecia. Jego rozpoznanie jako nowego gatunku jest wynikiem niezwykle szczegółowej pracy dr Jeremy’ego Lockwooda, którego badania ujawniają, że różnorodność dinozaurów w południowej Anglii we wczesnej kredzie była znacznie większa, niż wcześniej sądzono.

Pomimo opisania zaledwie czterech nowych gatunków dinozaurów na wyspie Wight w całym XX wieku, w ciągu ostatnich pięciu lat nazwano osiem nowych gatunków. Comptonatus chasei został opisany w czasopiśmie Journal of Systematic Palaeontology.