Coach na rozdrożu, czyli co tak naprawdę można robić po kursie coachingowym?

Szkoły coachingowe i miejsca, gdzie można przygotować się do wykonywania zawodu coacha rosną niczym grzyby po deszczu. Z roku na rok coraz więcej osób wabionych wizją spełniania się w wymarzonej profesji zdobywa dyplom coacha. Często na tym bajka się kończy, gdyż absolwenci nie bardzo wiedzą, gdzie i w jaki sposób wykorzystać nowe umiejętności. By dyplom nie pokrył się kurzem, przedstawiamy możliwe ścieżki rozwoju po ukończeniu kursu coachingowego.

Zawód coacha stopniowo przestaje być postrzegany jako moda zza oceanu a zyskuje obraz skutecznego narzędzia umożliwiającego rozwój osobisty i zawodowy. Powoli także korzystanie z tej profesji staje się bardziej powszechne wśród klientów prywatnych, co dotychczas było zarezerwowane głównie dla pracowników wysokiego szczebla, szefów czy menadżerów. Prognozy te mogą być doskonałą inspiracją dla osób zastanawiających się nad obraniem tego kierunku. Jednak o ile kurs coachingowy ukończyć jest stosunkowo łatwo, to zdecydowanie trudniej odnaleźć się na rynku z nowo nabytymi umiejętnościami i wiedzą. Postaramy się więc przybliżyć potencjalne drogi rozwoju na rynku coachingowym.

 

COACH SPECJALISTA NA SWOIM

Zdecydowanie najczęściej po ukończeniu edukacji coachingowej absolwenci szkół i kursów wybierają formę samozatrudnienia. Otwierają własne firmy, w których stają się nie tylko liderami, ale także specjalistami w zakresie promocji i sprzedaży usług oraz kształtowania relacji z klientami. Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej coraz bardziej popularne jest określenie specjalizacji w jakiej będziemy prowadzili coaching.

Wybór specjalizacji zależny może być od: konkretnej grupy docelowej naszej usługi bądź zakresu tematycznego jakim będziemy się zajmowali. W tym obszarze zalecane jest korzystanie ze swoich zasobów, wiedzy, doświadczenia i pasji. Im bliższy będzie nam temat specjalizacji, z tym większym zaangażowaniem będziemy mogli oddawać się pracy oraz tym ciekawiej będziemy potrafili o niej opowiadać i pisać.

Jeśli jesteś entuzjastą zdrowego trybu życia, w Twojej diecie nie brakuje warzyw i owoców a do tego wiesz jak dbać o samopoczucie i dobry wygląd możesz wybrać chociażby ścieżkę coachingu zdrowia. Wśród innych popularnych acz niestandardowych kierunków na rynku możemy spotkać się z:

  • coachingiem rodzicielskim – wspierającym rodziców w realizowaniu świadomie roli w jakiej się znajdują oraz uczący rodzica stawania się coachem dla swojego dziecka, by mogło ono w pełni korzystać ze swojego potencjału i wydobywać go.
  • coachingiem w podróży – odbywającym się w trakcie krajowych lub zagranicznych wypraw, połączonym z głębokim doświadczaniem odmienności miejsc, kultur i możliwością sprawdzenia siebie w nowych warunkach, warto zaznaczyć, że jest czymś odmiennym od coachingu podróży, który skupia się na wspieraniu klienta w przygotowaniu, zaplanowaniu i realizacji podróży jego marzeń.
  • sex coachingiem – przeznaczonym dla osób przeżywających kryzys w życiu intymnym i pragnących skupić się na odnowieniu relacji.
  • zen coachingiem – który stanowi połączenie filozofii zen ze sztuką coachingu, pomaga rozpoznać człowiekowi jego prawdziwą naturę, przeznaczenie i możliwości ze szczególnym skupieniem na obecności, świadomości i uważności a z mniejszym naciskiem na zadaniowość.
  • coachingiem kariery – wspomagającym zmianę zawodową, odkrywanie najlepszego dla klienta zawodu, sposobów na polepszenie jego sytuacji w obecnym miejscu zatrudnienia czy inspirującym do stworzenia własnego biznesu.
  • coachingiem relacji – koncentrującym się na wspieraniu klienta w budowaniu trwałych i satysfakcjonujących relacji z samym sobą oraz innymi, budowaniu więzi międzyludzkich w poszanowaniu wolności oraz wzajemnego szacunku.

Warto tutaj także wspomnieć o całej gamie specjalizacji coachingowych dla biznesu, gdzie z ciekawszych wskazać możemy chociażby leadership coaching nastawiony na rozwój kompetencji przywódczych czy coaching zespołu, wydobywający potencjał, synergię i satysfakcję ze współpracy grupy. Przy wyborze własnej działalności kluczowe jest określenie dla kogo chcemy realizować coaching: czy dla osób indywidualnych czy grup, czy chcemy oferować swoje usługi firmom czy pracować z klientami z obszaru poza biznesowego, czy kierujemy je do określonej płci, grupy zawodowej a może grupy społecznej.

 

Drugim istotnym elementem będzie określenie tego, co konkretnie chcemy naszym klientom zaoferować, w jakim obszarze ich wzmacniać i rozwijać. Im bliższy i bardziej atrakcyjny jest ten obszar dla nas, tym większe mamy szanse na umacnianie swojego profesjonalnego wizerunku.

Na rynku pojawiają się bardzo wąskie specjalizacje, można już znaleźć coaching pewności siebie, VIP coaching, coaching dla osób rozwiedzionych, coaching wizerunku, art coaching czy coaching zmiany kultury organizacyjnej. Pole do kreatywności jest tutaj właściwie nieograniczone, bo ilu coachów, tyle zapewne obszarów zainteresowań, a dzięki specjalizacji początkujący coach może w pełni oprzeć się na swoich zasobach i wykorzystywać to, co w nim najcenniejsze.

Gdy wiemy już co i komu pragniemy zaoferować pozostaje niezwykle istotne pytanie: jak to zrobić? Samozatrudniający się coachowie zaczynają najczęściej od zbudowania własnej strony internetowej, a następnie skupiają się na możliwych sposobach dotarcia do grup odbiorców.

Im bardziej wyspecjalizowana jest usługa, tym łatwiej określić, gdzie szukać osób zainteresowanych nią, np. coach zdrowia może nawiązywać współpracę z portalami, zachęcającymi do zdrowego stylu życia, aktywnie uczestniczyć w środowiskach skupiających się na dbaniu o zdrowie, prowadzić wykłady na konferencjach, współpracować z klubami fitness czy organizować eventy promujące jego idee. Możliwości tutaj jest bardzo wiele i dla każdego coacha będzie to z pewnością ciekawe wyzwanie.

 

COACH WEWNĘTRZNY W FIRMIE

Inną drogą jaką może podążać osoba posiadająca kwalifikacje coacha jest praca w ramach określonej organizacji. Najczęściej coachowie stanowią część zespołu human resources, w związku z tym to właśnie do niego należy odezwać się z propozycją współpracy. Co ciekawe ta droga pozwala na wybór sektora i firmy, która w szczególny sposób jest dla nas atrakcyjna, bądź której czujemy, że mamy najwięcej do zaoferowania. 

Warto pamiętać, że średniej wielkości firmy również mogą być zainteresowane rozwojem swoich pracowników dzięki umiejętnościom wewnętrznego coacha i nie zrażać się ewentualnymi odmowami, a zamiast tego koncentrować się na wizji naszej pracy i klarownym przedstawieniu korzyści, jakie pracodawca zyska zatrudniając nas.

Wspomniana wizja jest tutaj niezwykle istotnym czynnikiem, gdyż ma ona nie tylko moc przekonywania pracodawcy o wartości coacha dla organizacji, ale przede wszystkim umożliwia nam precyzyjne określenie tego kogo, w czym i w jaki sposób w danej firmie chcemy wspierać.

Inspirujące jest to, że świadomość na temat coachingu w biznesie jest coraz większa, a wraz z nią rośnie zapotrzebowanie na tego typu specjalistów. Firmy dostrzegają, że coaching wpływa na styl zarządzania menadżerów, wzmacnia ich motywację, wspiera jasność w zakresie wizji i celów, uczy strategicznego podejścia w analizie i planowaniu oraz prowadzi do wzrostu efektywności osobistej. To właśnie w sektorze biznesowym osoby pełniące rolę coacha notują najczęściej najwyższe stawki.

Dodatkową modyfikacją modelu „coach w biznesie” jest współpraca z firmą szkoleniową bądź szkoleniowo-coachingową, w ramach której możemy realizować swój coachingowy potencjał jako jej coach reprezentujący organizację podczas pracy z jej klientami czy to zespołowymi czy indywidualnymi.

 

COACH NA SWOIM MIEJSCU

Kurs coachingowy może być także przydatnym treningiem rozszerzającym dla osób pracujących w różnych branżach i pragnących rozwijać się w nich oraz wzmacniać swoje kompetencje. Oznacza to, że nie musisz od razu zmieniać pracy, natomiast możesz zaplanować, jak wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności dla rozwoju swojej branży i stanowiska.

Możesz stać się coachem dla swoich pracowników, gdy prowadzisz firmę, coachem swojego zespołu, jeśli jesteś jego liderem, coachem osób, które uczysz, jeśli wykonujesz zawód pedagoga, czy coachem osób aspirujących do wykonywania Twojego zawodu, jeśli jesteś specjalistą w swojej dziedzinie.

Niemal w każdej profesji opierającej się na kontakcie z człowiekiem umiejętności coachingowe będą wzbogacać Twój warsztat i wspierać Twój profesjonalizm. Bez względu na to, czy jesteś lekarzem, stylistą fryzur czy pracownikiem korporacji, narzędzia coachingowe pozwolą Ci lepiej zrozumieć Twoich klientów i współpracowników oraz bardziej harmonijnie odpowiedzieć na ich potrzeby.

 

COACH DLA SIEBIE

I wreszcie droga, z której korzysta niemal każdy, kto uczestniczy w jakimkolwiek kursie coachingowym, czyli spotkanie ze sobą. Nawet jeśli nie wykorzystasz wiedzy coachingowej na polu zawodowym, z pewnością możesz posłużyć się nią w celu zwiększania samoświadomości, poznawania i lepszego rozumienia siebie, budowania głębszej relacji ze sobą, pokonywania własnych ograniczeń i wydobywania potencjału.

Możesz lepiej zrozumieć, czego sam potrzebujesz i znaleźć w sobie odwagę, by po to sięgnąć, a przy okazji zidentyfikować bariery, powstrzymujące Cię przed rozwojem i rozprawić się z nimi. To, co zabierasz ze sobą z kursu coachingowego możesz wykorzystać dla budowania bardziej pełnego, szczęśliwego życia rodzinnego i zawodowego. Dzieląc się wiedzą i umiejętnościami możesz wspierać w rozwoju swoich bliskich i kształtować relacje pełne zaufania i radości.

Każda z przedstawionych powyżej dróg może być modyfikowana i dostosowywana do indywidualnych potrzeb. Najważniejsze jest byś miał świadomość, że zdobycie certyfikatu i dyplomu coacha to dopiero początek. To pierwszy krok do długiej i fascynującej przygody, w której jedyną osobą, która decyduje o jej przebiegu, jesteś Ty sam.

 

Więcej:coaching