Liczba twórców internetowych w dwa lata wzrosła o 300% – raport ClickMeeting za 2024 rok
Ponad 207 milionów ludzi na świecie identyfikuje się jako twórcy internetowi, co stanowi wzrost o 300% w ciągu ostatnich dwóch lat. Wpływa to na ich model biznesowy, jednocześnie też zwiększa znaczenie bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, co z kolei przekłada się na wzrost popularności webinarów i spotkań online. Stają się one coraz ważniejszym źródłem przychodów, co potwierdza raport ClickMeeting. Dowiadujemy się z niego, że najwyższy przychód w 2024 roku osiągnął cykl webinarów, na który sprzedano bilety za ponad 760 tys. zł.
Pokazuje to, że ogromną popularnością w zeszłym roku cieszyły się webinary płatne. Jeśli chodzi o rekordowe pojedyncze wydarzenie, to na konferencję na temat coachingu sprzedano 951 biletów za kwotę niemal 96,6 tys. zł. Pod względem liczby sprzedanych biletów rekordowe okazało się szkolenie z zasad korespondencji biznesowej – dostęp do niego wykupiło 1008 osób. Aż 55% wszystkich webinarów w 2024 r. miało charakter edukacyjny. Były to różnego rodzaju szkolenia, lekcje i treningi. Kolejne miejsce zajęły wydarzenia marketingowe i sprzedażowe (18%). Ponad połowa wszystkich ubiegłorocznych wydarzeń na tej platformie miała charakter edukacyjny, a szczególnym zainteresowaniem cieszyły się coaching oraz szkolenia medyczne, a także jeździeckie.
Rok 2024 r. był rokiem twórców. To coraz większa grupa naszych klientów, którzy wykorzystują wydarzenia online jako ważne narzędzia w swoim warsztacie. Według międzynarodowych badań w ciągu ostatnich dwóch lat liczba osób identyfikujących się jako twórcy internetowi na całym świecie wzrosła aż o 300 proc. i obecnie przekracza 207 milionów. To przekłada się na zmianę sposobów budowania biznesów i monetyzowania treści. Średnio 30 proc. przychodów aktywnych twórców pochodzi właśnie z organizacji wydarzeń online, warsztatów i kursów. To więcej niż przychody z reklam czy współprac sponsorowanych. Jednym z nowych trendów, który na pewno będzie się rozwijał, są tzw. donejty, czyli dobrowolne wpłaty od uczestników wydarzeń online. Ponad 45 proc. internautów deklaruje gotowość do finansowego wspierania twórców, których treści uznają za wartościowe, a 40 proc. użytkowników przekazuje twórcom regularne napiwki w przedziale 5-10 dolarów. To znaczący wzrost z zaledwie 17 proc. w 2021 roku – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
Nie zabrakło też dokładniejszych danych, z których wynika, że średnio jedno wydarzenie organizowane za pośrednictwem ClickMeeting w 2024 r. trwało 106 minut i uczestniczyło w nim 75 osób. Pokazuje to, że w tej kwestii niewiele się zmieniło względem zeszłego roku – wówczas było to odpowiednio 109 minut i 76 uczestników. W minionym roku odbiorcy byli obecni na wydarzeniach online średnio przez 70% czasu ich trwania, co jest bardzo dobrym wynikiem. W 2023 r. było to nieco mniej – 67%. Co ciekawe, najpopularniejszym dniem tygodnia na spotkania online okazała się środa, a godzinami 16:00.
Raport platformy ClickMeeting pokazuje, że chociaż nasz świat wrócił już do normalności po pandemii, w której to spotkania online stały się koniecznością, to ten model nie został porzucony. Webinary dają o wiele więcej możliwości niż klasyczne szkolenia czy konferencje, bo są dostępne dla każdej chętnej osoby, niezależnie od tego, gdzie mieszka.