H2Rescue to prototyp stworzony przez firmę Accelera we współpracy z Departamentem Obrony oraz Departamentem Energii USA. Pojazd przewoził 175 kg wodoru w specjalnych zbiornikach, które utrzymują temperaturę -250oC i ciśnienie 700 barów. Podczas testu ciężarówka poruszała się z prędkością 80-89 km/h w typowych warunkach drogowych, zużywając 168 kg wodoru.
Czytaj też: Ten silnik wodorowy bije wszelkie rekordy. Nadchodzi koniec ery pojazdów spalinowych?
Dla porównania, Mercedes-Benz GenH2 Truck z mniejszymi zbiornikami o pojemności 40 kg wodoru osiągnął zasięg 1047 km przy pełnym obciążeniu 40 ton. To pokazuje, że więcej przewożonego wodoru w H2Rescue pozwala na wydłużenie dystansu, choć może wpływać na praktyczność pojazdu w codziennym użytkowaniu.
Ciężarówka wodorowa do zadań specjalnych
Podczas 2906-kilometrowej podróży ciężarówka H2Rescue nie wyemitowała żadnego dwutlenku węgla, w przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów spalinowych, które na takim dystansie uwolniłyby do atmosfery ok. 301 kg CO2. To dowód na to, że zastosowanie wodoru w transporcie może znacząco przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Czytaj też: Największy na świecie generator zasilany czystym wodorem już działa
H2Rescue zaprojektowano z myślą o działaniach ratunkowych w obszarach dotkniętych klęskami żywiołowymi. Pojazd może dostarczać zapasy oraz zapewniać czystą energię elektryczną na miejscu zdarzenia. Jest w stanie dostarczyć 25 kW mocy przez 72 godziny bez potrzeby tankowania, co wystarcza do zasilania infrastruktury ratunkowej bez hałasu i emisji spalin charakterystycznych dla tradycyjnych generatorów.
Pojazd, który waży 14 969 kg, może również przewozić zaopatrzenie do obszarów, które tego potrzebują, i wytwarza ok. 3,8 l ze swoich spalin – nie jest to zbyt pomocne w strefie katastrofy, ale zdecydowanie lepsze niż uwalnianie zanieczyszczających oparów. DOE twierdzi, że zamiana tradycyjnych pojazdów reagowania kryzysowego na ciężarówki H2Rescue pozwoliłaby zaoszczędzić ok. 6908 l benzyny rocznie i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 2,8 tony rocznie.
Osiągnięcie H2Rescue to krok milowy w rozwoju technologii wodorowych w transporcie. Pokazuje, że pojazdy napędzane wodorem mogą nie tylko konkurować z tradycyjnymi ciężarówkami pod względem zasięgu, ale także oferować dodatkowe korzyści, takie jak zeroemisyjność i zdolność do dostarczania energii w sytuacjach kryzysowych.