Ciężarówka wodorowa H2Rescue bije rekord świata. Ponad 2900 km na jednym tankowaniu!

Ciężarówka napędzana wodorem przejechała 2906 km na jednym tankowaniu, ustanawiając nowy rekord świata. Ten przełomowy wynik to kolejny dowód, że wodór może być kluczowym paliwem w dekarbonizacji transportu.
Ciężarówka H2Rescue z rekordem

Ciężarówka H2Rescue z rekordem

H2Rescue to prototyp stworzony przez firmę Accelera we współpracy z Departamentem Obrony oraz Departamentem Energii USA. Pojazd przewoził 175 kg wodoru w specjalnych zbiornikach, które utrzymują temperaturę -250oC i ciśnienie 700 barów. Podczas testu ciężarówka poruszała się z prędkością 80-89 km/h w typowych warunkach drogowych, zużywając 168 kg wodoru.

Czytaj też: Ten silnik wodorowy bije wszelkie rekordy. Nadchodzi koniec ery pojazdów spalinowych?

Dla porównania, Mercedes-Benz GenH2 Truck z mniejszymi zbiornikami o pojemności 40 kg wodoru osiągnął zasięg 1047 km przy pełnym obciążeniu 40 ton. To pokazuje, że więcej przewożonego wodoru w H2Rescue pozwala na wydłużenie dystansu, choć może wpływać na praktyczność pojazdu w codziennym użytkowaniu.

Ciężarówka wodorowa do zadań specjalnych

Podczas 2906-kilometrowej podróży ciężarówka H2Rescue nie wyemitowała żadnego dwutlenku węgla, w przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów spalinowych, które na takim dystansie uwolniłyby do atmosfery ok. 301 kg CO2. To dowód na to, że zastosowanie wodoru w transporcie może znacząco przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Czytaj też: Największy na świecie generator zasilany czystym wodorem już działa

H2Rescue zaprojektowano z myślą o działaniach ratunkowych w obszarach dotkniętych klęskami żywiołowymi. Pojazd może dostarczać zapasy oraz zapewniać czystą energię elektryczną na miejscu zdarzenia. Jest w stanie dostarczyć 25 kW mocy przez 72 godziny bez potrzeby tankowania, co wystarcza do zasilania infrastruktury ratunkowej bez hałasu i emisji spalin charakterystycznych dla tradycyjnych generatorów.

Ciężarówka H2Rescue może okazać się bezcennym wsparciem na terenach dotkniętych przez klęski żywiołowe

Pojazd, który waży 14 969 kg, może również przewozić zaopatrzenie do obszarów, które tego potrzebują, i wytwarza ok. 3,8 l ze swoich spalin – nie jest to zbyt pomocne w strefie katastrofy, ale zdecydowanie lepsze niż uwalnianie zanieczyszczających oparów. DOE twierdzi, że zamiana tradycyjnych pojazdów reagowania kryzysowego na ciężarówki H2Rescue pozwoliłaby zaoszczędzić ok. 6908 l benzyny rocznie i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 2,8 tony rocznie.

Osiągnięcie H2Rescue to krok milowy w rozwoju technologii wodorowych w transporcie. Pokazuje, że pojazdy napędzane wodorem mogą nie tylko konkurować z tradycyjnymi ciężarówkami pod względem zasięgu, ale także oferować dodatkowe korzyści, takie jak zeroemisyjność i zdolność do dostarczania energii w sytuacjach kryzysowych.