Chiny przetestowały katapultę elektromagnetyczną lotniskowca Fujian (Typ 003)
Ciągle rozwijany i ulepszany chiński lotniskowiec Fujian, znany również jako Typ 003, zaliczył niedawno ważny etap swojego rozwoju – testowanie systemu elektromagnetycznej katapulty. Proces, znany jako testy “martwego ładunku” (dead load), polega na wystrzeliwaniu pojazdów testowych z lotniskowca w celu oceny funkcjonalności i wydajności systemu katapulty elektromagnetycznej. Ten rodzaj testowania jest standardową procedurą dla wszystkich lotniskowców wyposażonych w katapulty, która jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności mechanizmu startowego.
Czytaj też: Chiny tworzą nowy typ sił zbrojnych. Przejmą pełną kontrolę nad bronią hipersoniczną
Samo rozpoczęcie testów zostało potwierdzone przez materiały filmowe krążące w chińskich i zachodnich mediach społecznościowych. Nagrania pokazały wystrzelenie pojazdu testowego i jego późniejszy spadek do wody z jednej z przednich pozycji katapulty na Fujian, co miało miejsce bezpośrednio w stoczni Jiangan, gdzie lotniskowiec jest obecnie zakotwiczony. Po co to wszystko? Ano po to, aby w przyszłości umożliwić samolotom różnego rodzaju startowanie z pokładu lotniskowca.
Czytaj też: Chiny przeprowadziły niepokojący eksperyment na małpach. Ta chimera dosłownie świeci
W dawnym artykule opisywałem, czym są systemy katapult na lotniskowcach, dlaczego są tak ważne i co zmieniło w nich nowoczesne elektromagnetyczne podejście. W skrócie? To takie wielkie szyny na pokładzie lotniskowca, do których chwilowo przyczepia się myśliwce podczas startu, aby zapewnić im znaczne dodatkowe przyspieszenie, umożliwiające poderwanie się w górę. Nie jest to jednak zupełna nowość w świecie lotniskowców, bo tego typu elektromagnetyczny system wykorzystuje służący już, amerykański lotniskowiec Gerald R Ford. Więcej na temat różnic między tymi superlotniskowcami dowiecie się tutaj.
Czytaj też: Broń biologiczna wkrótce może zostać użyta. Chiny wskazują palcem
Lotniskowiec, a raczej superlotniskowiec (ot po prostu wielki, nowoczesny wariant) CNS Fujian ma wypierać ponad 80000 ton i mierzyć 316 metrów długości. Jego budowa rozpoczęła się przed 2018 rokiem, gdy pierwsze duże moduły zostały zauważone w stoczni Jiangnan w Szanghaju, a w czerwcu 2022 roku doczekał się wodowania. Do tej pory nie zaliczył swojego inauguracyjnego rejsu, ale są szanse, że dojdzie do tego w ciągu najbliższych miesięcy przed jego wprowadzeniem na służbę w 2025 roku.