Chiny mają silnik wielokrotnie przekraczający prędkość dźwięku. Sposób jego zasilania jest niebywały

Chińscy inżynierowie stworzyli konstrukcję silnika, dzięki której możliwe jest osiągnięcie prędkości bliskiej 20 000 kilometrów na godzinę. Mówi się o Mach 16, a wszystko to z wykorzystaniem technologii opartej na paliwie odrzutowym.
zdjęcie poglądowe

zdjęcie poglądowe

Działania mające na celu rozwój technologii hipersonicznych mają globalny charakter, a ostatnie postępy pokazują, iż liderem tych wysiłków mogą zostać Chiny. To właśnie w Państwie Środka powstał silnik typu ODE (ang. oblique detonation engine), który został niedawno poddany kluczowym testom zorganizowanym na terenie ośrodka JF-12 w Pekinie.

Czytaj też: Ten silnik lotniczy zmienia wszystko. Amerykanie nie mogą uwierzyć w sukces Chin

Tamtejszy tunel aerodynamiczny pozwala na symulowanie realnych warunków lotu hipersonicznego. Podlega pod Chińską Akademię Nauk, której przedstawiciele potwierdzili, iż udało im się uzyskać fale type ODE z wykorzystaniem paliwa odrzutowego RP-3. Szybkość spalania była 1000 razy większa niż w przypadku typowych silników strumieniowych, natomiast zdolność operacyjna obejmowała zakres od Mach 6 do Mach 16.

I choć symulowany lot z prędkością przekraczającą prędkość dźwięku był wyjątkowo krótki, bo obejmował dystans rzędu 150 metrów, to i tak wyciągnięte wnioski powinny być bardzo przydatne. Jakie były konkretnie? Choćby takie, że nowy silnik ma o 85 procent krótszą komorę spalania niż w przypadku konwencjonalnie stosowanych wariantów. W praktyce takie rozwiązanie powinno pozwolić na zwiększenie długości lotu poprzez redukcję całkowitej masy samolotu.

Ostatnie postępy chińskich inżynierów sprawiają, że w ciągu kilku lat kraj ten może mieć samoloty wyposażone w silniki pozwalające na osiąganie Mach 16. Mówi się o wprowadzeniu takich jednostek do 2030 roku

Artykuł opisujący szczegóły działań chińskich naukowców został zamieszczony w Journal of Experiments in Fluid Mechanics. O ile w przypadku zwykle spotykanych silników hipersonicznych wyższa prędkość staje się przeszkodą, tak tutaj jest wręcz odwrotnie: fale uderzeniowe mogą potęgować spalanie, dodatkowo zwiększając tempo, w jakim porusza się cały pojazd. Jednym z aspektów, które rzekomo przesądziły o tej przypadłości były wypukłości na ścianie komory spalania mające około pół centymetra.

Czytaj też: Chiński nadprzewodnik przekracza ważną granicę. Za tym progiem dzieją się zadziwiające rzeczy

Później przyszła pora na zmierzenie się z kolejnym potencjalnym problemem: członkowie zespołu badawczego chcieli zyskać pewność, że opóźnienia zapłonu nie będą ograniczały wydajności. Nafta lotnicza RP-3 została rozgrzana do ponad 3500 stopni Celsjusza, zwiększono też prędkość rozprowadzania paliwa. Próba została ukończona, dając Chińczykom realne nadzieje na wprowadzenie do użytku jednostek zdolnych do poruszania się z prędkością Mach 16. Mówi się nawet o osiąganiu podobnych wartości przez bezzałogowe jednostki pokroju dronów. Obserwacje UFO mogą zdecydowanie zyskać na częstości!

Aleksander KowalA
Napisane przez

Aleksander Kowal

Pierwsze kroki w dziennikarstwie internetowym stawiałem ponad 10 lat temu, choć moja wyższa edukacja pokierowała mnie w stronę studiów językowych w dziedzinie romanistyki, a także studiów pedagogicznych. Zajmuję się m.in. kosmosem oraz nowymi technologiami, lecz postaram się również dzielić artykułami dot. historii czy archeologii.