Precyzyjny jak chirurg, silny jak atleta. Poznajcie Iron, nowego robota z Chin

Robotyka rozwija się na tyle dynamicznie, że kwestią czasu wydaje się pojawienie się humanoidalnych maszyn towarzyszących nam na każdym roku. Swój udział w realizacji tego przedsięwzięcia będzie miała pewna chińska firma zajmująca się do tej pory produkcją elektrycznych samochodów.
Precyzyjny jak chirurg, silny jak atleta. Poznajcie Iron, nowego robota z Chin

Chodzi o XPENG. Jej przedstawiciele zaprezentowali niedawno pierwszego humanoidalnego robota stworzonego w ramach zapoczątkowanego przedsięwzięcia. Nowicjusze na rynku z całą pewnością nie liczą na taryfę ulgową, ponieważ podeszli do tematu wyjątkowo ambitnie. Ich maszyna posiada ponad 60 stawów i 200 stopni swobody. Co ciekawe, technologia ją napędzająca jest tą samą, którą XPENG wykorzystuje w swoich elektrycznych samochodach.

Czytaj też: Robot tworzy ramy rowerowe w Czechach. Ten gravel zaskoczy każdego

Model nazwany Iron został zintegrowany z codziennymi operacjami prowadzonymi w fabryce. Ma być przeznaczony do zastosowań wewnątrz budynków, na przykład w fabrykach czy sklepach. Ale w grę wchodzą też bardziej zaskakujące środowiska, o czym będzie mowa nieco niżej.

Firma XPENG zajmowała się dotychczas projektowaniem elektrycznych samochodów, lecz Chińczycy mają teraz nowy cel. W podbiciu rynku humanoidalnych robotów ma im pomóc model Iron

Mierzący nieco ponad 170 centymetrów wysokości robot waży przy tym 70 kilogramów. Można więc uznać, że pod względem gabarytów oraz rozmiarów odpowiada przeciętnemu dorosłemu czlowiekowi. Co najważniejsze, nie jest to niegotowy do działania koncept, lecz faktycznie działająca technologia, ponieważ Iron jest już wykorzystywany w fabryce należącej do XPENG. Rzekomo cechuje się wysoką precyzją i delikatnością, ale zarazem wykazuje mobilność pozwalającą na przykład na spacerowanie.

40-rdzeniowy chip znajdujący się na wyposażeniu chińskiego robota jest stosowany również w autach, a inżynierowie chcieliby go wdrożyć także na potrzeby latających samochodów. Taki układ jest rzekomo zdolny do przetwarzania algorytmów sztucznej inteligencji z 30 miliardami parametrów. Może też wykonać ponad 2700 weryfikacji funkcjonalnych w ciągu 40 dni. W ostatecznym rozrachunku Iron ma wykazywać się ogromną wszechstronnością. Dzięki temu będzie mógł wykonywać cały szereg czynności, zastępując w tym zakresie ludzi.

Czytaj też: Napięcia na linii UE-Chiny. Spór o samochody elektryczne nabiera tempa

O ile jednak mogłoby się wydawać, że chodzi o typowo przemysłowe zastosowania, tak plany producenta sięgają zdecydowanie dalej. Mówi się o używaniu chińskiego robota w dziedzinach takich jak administracja i obsługa klienta w placówkach detalicznych, biurach czy domach. Odpowiedzialna za cały projekt firma najpierw rywalizowała z Teslą o palmę pierwszeństwa dotyczącą elektrycznych samochodów, a teraz dołączy do tego kolejna dziedzina. Nie brakuje w tym wszystkim kontrowersji, gdyż XPENG zmaga się z oskarżeniami o kradzież konkurencyjnych technologii.