Lockheed Martin F-22 Raptor to amerykański myśliwiec przewagi powietrznej, który zyskał sławę dzięki swoim zdolnościom stealth. Mimo iż nie jest to najnowsza maszyna (data oblotu w 1990 r.), to wciąż pozostaje jedną z najbardziej zaawansowanych jednostek na świecie.
Czytaj też: Nowy radar w myśliwcach Eurofighter. Co potrafi?
Jego przekrój radarowy (RCS), czyli miara zdolności obiektu do odbijania sygnałów radarowych, jest niewielki i wynosi zaledwie 0,004 m2. Na wysoką niewykrywalność samolotu wpływa zastosowanie technologii RAM (radar absorbent material) i zwrócenie uwagi na takie detale, jak zawiasy czy kask pilota, które mogą być łatwo wykryte. F-22 maskuje emisję fal podczerwonych, a więc i zmniejsza ryzyko namierzenia przed rakiety typu ziemia-powietrze i powietrze-powietrze.
Zespół badawczy, kierowany przez Xie Junwei z Air Force Engineering University w Xi’an, stworzył radar nowej generacji, który jest w stanie wykryć F-22 znacznie szybciej. O szczegółach napisano w South China Morning Post (SCMP).
Chiński radar obnaża amerykańskie F-22
Z ustaleń wynika, że nowo opracowana technologia może pomóc wykryć myśliwce stealth (jak F-22), które stają się widoczne jak konwencjonalne samoloty bojowe, których RCS przekracza 6 m2. To oznacza aż 60 000-krotny wzrost sygnatury radarowej, co stanowi dużą różnicę w porównaniu z istniejącymi systemami.
Czytaj też: Radar następnej generacji obroni Amerykanów przed pociskami hipersonicznymi. Kolejny egzamin zaliczony
Chińczycy twierdzą, że są w stanie wykryć F-22 w rozległej strefie bojowej o powierzchni blisko 40 000 km2 z wzorową dokładnością. Radar ma margines błędu mniejszy niż 20 m podczas śledzenia myśliwca stealth, co wystarczy do naprowadzenia jednostek przechwytujących lub rakiet obrony powietrznej, niwecząc przewagę F-22.
Jak działa nowy chiński radar? Wykorzystuje wiele mniejszych systemów do skanowania obiektu pod różnymi kątami i korzysta z koncepcji tzw. inteligentnego planowania zasobów. Polega on na tym, że uwaga radaru skupia się na najłatwiejszych do wykrycia elementach myśliwca stealth, zwiększając jego sygnaturę radarową. Aby system działał wystarczy użyć trzech radarów, rozmieszczonych na lądzie, okrętach, a nawet samolotach.
Dokładne współrzędne i prędkość ruchu F-22 można obliczyć w zaledwie 0,008 s. Co więcej, radar może nawet śledzić szczegóły każdego myśliwca stealth w formacji atakującej w zaledwie 0,02 s. Jeżeli chińskie rewelacje zostaną potwierdzone, znacząco wpłynie to na skuteczność bojową F-22 i może zmusić to Amerykanów do konieczności modyfikacji swoich maszyn. Eksperci uważają, że bez stealth F-22 traci znaczną część swojego potencjału bojowego.
Chiny mają nadzieję, że nowy radar umożliwi im zyskanie przewagi w obszarach, takich jak Morze Południowochińskie czy zachodni Pacyfik. Postrzegają amerykańskie F-22 stacjonujące w Japonii jako zagrożenie dla infrastruktury przybrzeżnej, dlatego zwiększyli produkcję samolotów J-20.