CFMoto, które do tej pory zyskało popularność dzięki modelom o mniejszych pojemnościach, takich jak 300NK czy 800MT, teraz idzie na całość, meldując się w elitarnym segmencie superbike’ów. Prezentacja 1000-centymetrowego silnika V4 podczas EICMA 2024 zaskoczyła zarówno media, jak i konkurencję.
Czytaj też: Nowy KTM to najbardziej “zaawansowany technologicznie” motocykl na świecie
Nowy silnik, nazwany V.04, charakteryzuje się kątem rozwarcia cylindrów wynoszącym 90 stopni oraz zaawansowaną konstrukcją techniczną, która ma konkurować z liderami rynku – Ducati, Aprilia i MV Agusta. Na jego rynkowy debiut trzeba będzie poczekać, ale na pewno warto!
Ten silnik wprowadzi CFMoto do światowej elity
Silnik V.04 ma konstrukcję typową dla wyścigowych potworów – wał korbowy obraca się w kierunku przeciwnym do ruchu kół. Taka budowa jest szczególnie ważna, ponieważ wspomaga szybką dynamikę jazdy, przeciwdziała siłom żyroskopowym i zmniejsza skłonność motocykla do “bujania się” na boki.
Czytaj też: Przystępna cena, kosmiczna moc – Ultraviolette F99 rewolucjonizuje rynek motocykli
Owalne otwory wydechowe, dwa wtryskiwacze na cylinder i popychacze obok podwójnych wałków rozrządu w głowicy (DOHC) dopełniają konstrukcji silnika. Tytanowe tłoki pomagają utrzymać masę do zaledwie 61,5 kg (na sucho). To robi wrażenie – kiedy Aprilia wypuściła swój 1000-centymetrowy, 65-stopniowy silnik V4 superbike w 2012 r., ważył on 68,9 kg.
Silnik zapewnia imponująca moc 209 KM przy 14 500 obr./min i moment obrotowy 114 Nm przy 12 500 obr./min. Te liczby oznaczają, że supermotocykl CFMoto może zadebiutować z większą mocą niż japońscy giganci, tacy jak Suzuki GSX-R1000 i Kawasaki Ninja ZX-10R – i depczą po piętach niektórym europejskim egzotykom, takim jak 213-konny Ducati Panigale V4 i 210-konny BMW S 1000 RR.
V4, który po raz pierwszy pojawił się w patentach na początku 2023 r., a na targach EICMA 2024 został pokazany wraz z fantazyjnym konceptem Master of Speed. Nie można go traktować jako prototyp motocykla, a raczej jako demonstrację technologii. Finalny model na pewno będzie wyglądał zgoła odmiennie.
Według przedstawicieli firmy, nowy V4 to tylko początek. CFMoto zamierza wejść na rynek motocykli sportowych klasy 1000 cm3 i zająć miejsce w wyścigowych mistrzostwach świata. Choć produkcyjny model wyposażony w V.04 pojawi się najwcześniej w 2026 r., już teraz wzbudza on emocje i zapowiada nowe możliwości rozwoju dla marki, która dotąd celowała w rynek średniej klasy.
Silnik V4 o pojemności 1000 cm3 to nie jedyna rzecz, którą CFMoto ujawniło na targach EICMA. Producent motocykli wprowadził również na rynek zupełnie nową platformę 675 cm3 triple, wyraźnie inspirowaną odnoszącymi ogromne sukcesy motocyklami średniej wagi Triumpha, która pojawi się w dwóch zupełnie nowych motocyklach: naked 675NK i supersportowym 675SS, którego cena została ustalona na imponujące 7999 dol.