10 stycznia Chiny oficjalnie uruchomiły pierwszą linię obsługiwaną przez pociąg z włókna węglowego. CETROVO 1.0 Carbon Star Express rozpoczął kursowanie na linii metra nr 1 w mieście Qingdao, w prowincji Shandong. Ta 60-kilometrowa trasa łączy 41 stacji i jest kluczowym szlakiem komunikacyjnym, stanowiąc kręgosłup transportowy tej części kraju.
Czytaj też: CR450 to najszybszy pociąg świata. Zobacz, do jakiej prędkości się rozpędzi
Pociąg został w całości opracowany przez chińską firmę CRRC Qingdao Sifang Co, która już wcześniej była odpowiedzialna za rozwój nowoczesnych pojazdów szynowych. Tym razem firma postawiła na innowacyjne rozwiązanie materiałowe – włókno węglowe. Dzięki temu maszyna jest aż o 11 proc. lżejsza od swoich tradycyjnych odpowiedników wykonanych ze stali.
Pierwszy pociąg z włókna węglowego na świecie już kursuje w Chinach
Lżejsza konstrukcja oznacza nie tylko większą szybkość i zwrotność, ale przede wszystkim oszczędności energetyczne. CETROVO 1.0 zużywa około 7 proc. mniej energii niż tradycyjne pociągi, co przekłada się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 130 ton rocznie. Jak podają chińskie media, to ekwiwalent posadzenia lasu o powierzchni 6,7 hektara.
Czytaj też: Chińska wizja transportu przyszłości. Superszybkie pociągi maglev z 5G
W dobie globalnego kryzysu klimatycznego takie innowacje mają niebagatelne znaczenie. Władze Chin deklarują, że zrównoważony rozwój transportu jest jednym z kluczowych elementów ich strategii osiągnięcia neutralności węglowej do 2060 roku.
Włókno węglowe to materiał przyszłości. Jest aż pięciokrotnie bardziej wytrzymałe od stali, a przy tym czterokrotnie lżejsze. Dzięki temu zastosowanie go w konstrukcji pociągów przynosi szereg korzyści. Maszyny wykonane z tego materiału są bardziej odporne na uderzenia i uszkodzenia mechaniczne, co znacznie wydłuża ich żywotność.
Lekka konstrukcja wpływa również na komfort podróżowania. Pociągi z włókna węglowego generują mniej wibracji i hałasu, co oznacza cichszą i stabilniejszą jazdę. To szczególnie ważne w dużych miastach, gdzie metro jest podstawowym środkiem transportu, a ograniczenie hałasu pozytywnie wpływa na jakość życia mieszkańców.
CETROVO 1.0 to pociąg w pełni zautomatyzowany, co oznacza, że może pracować dłużej bez przerw na wymianę załogi. To zwiększa efektywność i zmniejsza koszty eksploatacyjne. Pociąg wyposażono w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym system wczesnego ostrzegania przed kolizją oraz system wykrywania przeszkód, który w razie zagrożenia może automatycznie zatrzymać skład. Te innowacje mają na celu minimalizację ryzyka wypadków i zapewnienie pasażerom maksymalnego bezpieczeństwa.
Prace nad CETROVO 1.0 rozpoczęły się w 2021 roku. Po trzech latach intensywnych badań i testów pociąg przeszedł pomyślnie ponad 50 kompleksowych testów technicznych. W czerwcu 2024 roku skład osiągnął prędkość 140 km/h, co znacznie przekracza średnią prędkość pociągów metra w Chinach, wynoszącą około 80 km/h. W styczniu 2025 roku pociąg uzyskał wszystkie niezbędne certyfikaty, aby rozpocząć przewozy pasażerskie.